افزایش چشمگیر اجاره بهای مسکن در آلمان

نتایج ارزیابی‌های یک موسسه مهم اقتصادی در آلمان نشان می‌دهد که روند افزایش اجاره بهای مسکن در آلمان دوباره شتاب سریعی گرفته و به شدت در حال صعود است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه “دی سایت” آلمان در مطلبی نوشت: افزایش اجاره بهای مسکونی در آلمان دوباره شتاب گرفته است . پس از یک مرحله رشد نسبتاً متوسط، اجاره بهای درخواستی در سه ماهه سوم سال جاری به میزان قابل توجهی و 5.8 درصد نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل افزایش یافت. این نتیجه از داده‌های موسسه اقتصاد آلمان (IW) در کلن به دست آمده است. بر این اساس در تمام ایالت‌های فدرال آلمان، این افزایش بالاتر از روند میان مدت بود.

مایکل وویگتلندر، کارشناس املاک و مستغلات در IW گفت: این نشان می‌دهد که پویایی در حال افزایش است. مردم به طور فزاینده‌ای به دنبال مسکن اجاره‌ای هستند، در حالی که برخی از صاحبخانه‌ها ظاهراً به دلیل تورم بالا، اجاره‌های بیشتری را طلب می‌کنند.

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که در میان ایالت‌های فدرال آلمان، اجاره بهای درخواستی کمترین افزایش را در بادن-وورتمبرگ، زاکسن و هسن داشته است که در مقایسه با سه ماهه مشابه سال قبل حدود چهار درصد بوده است. بیشترین افزایش اجاره بها در زارلند با 7.9 درصد، براندنبورگ با 9.1 درصد و مکلنبورگ-پومرانیا غربی با 10.3 درصد وجود داشته است . مقایسه سالانه درخواست اجاره بر اساس تقریباً 1.5 میلیون آگهی در پورتال‌های اصلی املاک و مستغلات بود. اجاره‌های درخواستی هنوز به معنای هیچ معامله‌ای نیست، بلکه جهت بازار را نشان می دهد.

بر اساس این مطالعه، افزایش نسبتاً متوسطی در درخواست اجاره در شهرهای بزرگ فرانکفورت (1.4 درصد نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل)، اشتوتگارت (2.4 درصد) و مونیخ (3.5 درصد) وجود دارد. از سوی دیگر، درخواست اجاره در دوسلدورف (5.9 درصد)، لایپزیگ (7.8 درصد) و برلین (8.3 درصد) به طور ویژه افزایش یافت.

نرخ بهره بالاتر وام‌ها، هزینه‌های بالای ساخت و ساز و تورم بالا باعث می‌شود که مالکیت خانه در آلمان کمتر مقرون به صرفه باشد. نرخ بهره وام ده ساله املاک از ابتدای سال تاکنون بیش از سه برابر شده است. بنابراین بسیاری از مردم به بازار اجاره روی می آورند. بر اساس مطالعه اخیر Landesbank Helaba، تغییر تقاضا باعث افزایش روند افزایشی اجاره بها خواهد شد.

بانک DZ و انجمن بانک‌های Pfandbrief آلمان (vdp) نیز اخیراً افزایش قوی‌تری در اجاره‌های جدید قراردادها را گزارش کرده‌اند. آنها طی یک سال حدود پنج درصد افزایش را مشاهده کردند. به گفته بانک DZ، دلیل افزایش قابل توجه اجاره‌ها نه تنها تغییر تقاضا بلکه افزایش مهاجرت بسیاری از پناهندگان از اوکراین است. به این ترتیب تقاضای زیاد برای مسکن مقرون به صرفه با کاهش تعداد جای خالی در شهرها مواجه می‌شود.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.