اقدام جنجالی اردوغان؛ بزرگترین پروژه مسکن سازی دنیا یا تلاش برای جذب آرا؟

اردوغان وعده داد که پانصد هزار خانه ارزان می‌سازد و آنها را با اقساط ۲۰ ساله در اختیار مردم می‌گذارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از چند روز پیش اعلام شده بود که قرار است اردوغان یک مژده تاریخی را اعلام کند. او مدعی شده که یکی از بزرگترین پروژه های جهان را برای خدمت به مردم ترکیه به نمایش می گذارد.

دیروز مشخص شد که منظور از مژده بزرگ، پروژه ای به نام «اولین خانه من»، «اولین محل کار من» است و قرار است در چهارچوب این پروژه، انبوه سازی صورت بگیرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده که این اقدام دولت، بزرگترین پروژه انبوه سازی مسکن در تاریخ ترکیه است و قرار است طی 5 سال اجرا شود.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

همان گونه که انتظار می رفت، روزنامه های تحت امر حزب عدالت و توسعه، امروز در عکس و تیتر صفحه نخست، با بزرگ نمایی و اغراق به این موضوع پرداختند و برخی از آنها این پروژه را به عنوان میوه درخت 20 ساله حزب اردوغان قلمداد کردند.

اردوغان در مراسم اعلام این پروژه  گفت:«پروژه انبوه سازی مسکن، بزرگترین سرمایه‌گذاری مسکن در جهان از نظر تعداد و کیفیت است. تعداد واحدهای مسکونی را 2 میلیون و تعداد ساکنان، به بیش از 10 میلیون افزایش خواهیم داد. طی سالهای 2023 تا 2028 در تمامی استان‌های کشور 500 هزار واحد مسکونی و 50 هزار واحد تجاری ارزان خواهیم ساخت و برای 250 هزار واحد مسکونی نیز زمین اختصاص خواهیم داد. بخش اول خانه‌های مورد نظر، ظرف 2 سال تحویل شهروندان خواهد شد. این پروژه باعث کاهش قیمت مسکن و اجاره در سراسر کشور می‌شود.»

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

به گفته اردوغان، ثبت نام برای دریافت مسکن ارزان از امروز چهارشنبه و روند عملیاتی پروژه از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

او گفته است:«زمانی که پروژه مسکن اجتماعی با 500 هزار خانه، 250 هزار زمین و 50 هزار محل کار تکمیل شود، حدود 3 میلیون و 750 هزار شهروند کشور زندگی مرفه‌تر و آسان‌تری خواهند داشت.»

شهروندان ترکیه در این پروژه، باید برای مدت 20 سال (240 قسط) برای خرید واحدهای دو خوابه هر ماه 2 هزار و 280 لیره و برای خرید واحدهای سه خوابه نیز باید هر ماه 3 هزار و 187 لیره پرداخت کنند.

قسط ماهانه یک آپارتمان دوخوابه به رقم 2 هزار و 280 لیره، معادل 40 درصد از درآمد ماهیانه کارگران و کارمندانی است که کف حقوق و دستمزد را دریافت می کنند. در شرایطی که میلیون ها نفر در ترکیه با حقوق ناچیز 6475 لیره روزگار می گذرانند و با این پول، حتی به سختی قبوض گاز و برق را پرداخت می کنند، امکان یک هزینه جدید برای خرید مسکن قسطی دولتی وجود ندارد.

احمد آکین معاون رهبر حزب جمهوری خلق در این مورد گفته است: «دولت اعلام کرده که خانه های ارزان را به شکل اقساطی بیست ساله  واگذار می کند. تنها دولتی که می تواند این پروژه را که شهروندان را به مدت 20 سال بدهکار می کند و آنها را در معرض زندگی فقیرانه قرار می دهد به عنوان پروژه قرن ارائه کند، دولت آک پارتی است. اجازه دهید به شما یادآوری کنیم. درست 3 سال پیش، داماد اردوغان یعنی  برات آلبایراک خطاب به اقشار کم درآمد، مژده داد که با اقساط طولانی به مردم وام خرید مسکن می دهد. آنها به مردم وام دادند، سیلاب تورم، قیمت ها را بالا برد و مردم نه تنها صاحب خانه نشدند بلکه زیر بار بدهی تسهیلات بانکی مانده اند.»

اردوغان گفته است: «این پروژه بیش از 2 تریلیون لیره گردش مالی ایجاد می کند و باعث کاهش قیمت خانه و اجاره و همچنین تسهیل دسترسی شهروندان به مسکن خواهد شد. در فاز نخست، ما 50 هزار مسکن را در استانبول، 18 هزار واحد را در آنکارا، 12 هزار و 500 واحد در ازمیر و 10 هزار واحد را در گازی عنتاب خواهیم ساخت. از کل پروژه، 12 هزار و 500 خانه برای بستگان شهدا و جانبازان است. 12500 مسکن برای شهروندان معلول و 50 هزار مسکن را به شهروندان بازنشسته خود اختصاص می دهیم. برای جوانان 18 تا 30 ساله هم سهمیه ایجاد کرده ایم و 50 هزار خانه به جوانانمان اختصاص داده ایم.»

در استانبول خانه نسازید

دانشمند زمین شناس پروفسور دکتر ناچی گورور، معتقد است که پروژه مسکن اجتماعی اعلام شده توسط رئیس جمهور ترکیه، برای کلانشهر استانبول مناسب نیست.

او می گوید: «مسیر گسل ها به ما می گوید که احتمال وقوع زلزله در استانبول بسیار بالا است و این پروژه قطعاً نباید در استانبول اجرا شود.»

هشدار زمین شناس مشهور ترکیه، از این لحاظ اهمیت دارد که تاریخ استانبول، چندین زلزله مهیب را شاهد بوده است.

افزایش ناگهانی نرخ اجاره و فروش مسکن در استانبول و در یک سال اخیر، باعث شد بسیاری از اهالی این شهر به حاشیه نشینی روی بیاورند. استانبول به شدت مهاجر پذیر است و با توجه به جمعیت 18 میلیونی آن، بعید است که پروژه مورد نظر اردوغان، تغییر خاصی در وضعیت نیازمندان مسکن در این شهر به وجود بیاورد.

دولتی که 10 ماه فرصت دارد برای 2028 نقشه می کشد

حزب جمهوری خلق که به عنوان مهمترین حزب مخالف اردوغان شناخته می شود، اعلام کرده که این پروژه، قبل از آن که یک اقدام عام المنفعه برای تحویل مسکن ارزان باشد، یک هدف حزبی است و اردوغان می خواهد در وانفسای بحران اقتصادی، با این قبیل کارهای نمایشی، حزب خود را سر پا نگه دارد.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

حالا کمتر از 10 ماه دیگر به برگزاری انتخابات سراسری سال آتی باقی مانده است. اغلب نظرسنجی ها می گویند، حزب عدالت و توسعه در یک شیب آشکار در مسیر افول و شکست قرار گرفته است. اما اردوغان و معاونین او در حزب عدالت و توسعه، برای سال 2028 میلادی نقشه کشیده اند!

حالا باید دید، آیا اعلام پروژه ساخت پانصد هزار واحد مسکن، می تواند دست کم یک میلیون رای به حساب حزب حاکم بازگرداند یا خیر؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.