برخی مسئولان اعتقادی به اجرای قانون جهش تولید مسکن ندارند

رئیس کمیسیون عمران جزئیات جلسه اعضای این کمیسیون با مسئولان وزارت راه را تشریح کرد.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران به همراه جمعی از اعضای این کمیسیون به منظور نظارت میدانی از پروژه‌های عمرانی خراسان رضوی و بررسی موانع تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به این استان سفر کردند.

بر اساس این گزارش بازدید از بافت فرسوده کلانشهر مشهد به ویژه اطراف حرم حضرت امام رضا (ع) و بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی این منطقه و همچنین نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استانی از جمله برنامه‌های نظارتی اعضای کمیسیون عمران مجلس در این سفر بود.

بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان با حضور مسئولان وزارت راه، شهرسازی، وزارت کشور و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها نیز دستور کار تقنینی اعضای کمیسیون عمران بود.

محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در در تشریح جزئیات سفر به استان خراسان رضوی در توضیح نشست مشترک با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی، عبدالله ارجایی، شهردار و اعضای شورای شهر مشهد برگزار شد با تاکید بر اینکه قانون جهش تولید مسکن، قانونی مترقی و کامل است، گفت: متاسفانه ابزارهای اجرایی قانون کامل نبوده و برخی از اعضای کابینه دولت اعتقاد کافی به اجرای قانون نداشته و در حوزه پرداخت تسهیلات و تامین زمین با وزارت راه همکاری نمی‌کنند.

وی افزود:برای اجرای قانون جهش تولید مسکن به عنوان یکی از نیازهای واقعی کشور اراده‌ای فراتر از وزارت راه لازم است.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه در ایجاد زیرساخت برای زمین‌های الحاق شده به شهر با مشکل مواجه خواهیم شد، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید در شورای عالی مسکن طرح های تفصیلی را بگونه‌ای تصویب کند که با ارائه مشوق‌های متناسب جامعه هدف را به سمت احیای بافت‌های فرسوده‌ سوق دهد. در حال حاضر عمده نگاه‌ها به احداث شهرهای جدید و الحاق زمین‌های کشاورزی به شهرهاست، ممکن است در عمل کار ساده‌ای به نظر برسد اما در ایجاد زیرساخت در آن مناطق با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد، از این رو شهرداران باید با ارائه مشوق‌ به متقاضیان، نیاز مسکن را در بافت‌های فرسوده تامین کند.

وی با بیان اینکه عمده درآمد شهرداری‌ها از محل درآمدهای اختصاصی آنها بوده و سهم دولت در این زمینه بسیار اندک است، اظهار کرد: ما باید با افزایش اوراق مشارکت و ارتقا سهم دولت در حمل و نقل عمومی به شهرداری‌ها کمک کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سه موضوع بسیار مهم لایحه حمل و نقل عمومی و کنترل مصرف سوخت، اصلاح ماده 100 قانون شهرداری‌ها و همچنین اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حال بررسی است. لذا از مسئولان و متخصصان این حوزه‌ها درخواست داریم نظر کارشناسی خودشان را به کمیسیون انتقال دهند تا قانون کامل و جامعی تدوین شود.

رضایی کوچی عنوان کرد: در قانون بودجه سال آتی تلاش می‌کنیم موضوع تهاتر بدهی شهرداری‌ها با دولت و افزایش ثبت اوراق مشارکت را  مدنظر قرار دهیم.

وی با اشاره به لزوم افزایش اختیارات مدیران شهری، اظهار کرد: اگر از شهرداران انتظار داریم کار خودشان را به درستی انجام دهند باید به همان میزان اختیاراتشان را نیز افزایش دهیم. به عنوان مثال در قانون اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تلاش کردیم اختیارات سازمان نظام مهندسی را افزایش دهیم و معتقدیم همین کار را نیز باید برای شهرداری‌ها انجام داده تا اختیاراتشان افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ، اظهار کرد: برای استفاده از منابع مالی خارجی موانعی وجود دارد که باید با حضور شهرداران موارد مذکور مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات این حوزه رفع شود. همچنین در قانون بودجه 1401 نیز تلاش کردیم درآمد  30 هزار میلیارد تومانی از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها واریز شود.

وی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف زمین‌های قولنامه‌ای، عنوان کرد: این موضوع در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گرفته و حل و فصل خواهد شد همچنین برای پرداخت بدهی ارزی شهرداری‌ها به صندوق توسعه ملی نیز در کمیسیون عمران تصمیم گیری خواهیم داشت.

رضایی کوچی با اشاره به زمین‌های تصرفی دولتی که در اختیار مردم بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 4 میلیون خانواده با این موضوع درگیر هستند که ما در قانون بودجه 1401 آن را مورد بررسی قرار دادیم، دولت نیز آیین‌نامه آن را ابلاغ کرده اما استانداران و شهرداران باید با پیگیری این موضوع در مسیر رفع مشکلات مردم گام بردارد.

** چین قطار سریع السیر مشهد – تهران را راه‌اندازی می‌کند

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست، گفت: راه اندازی قطار سریع السیر مشهد – تهران مورد تاکید مقامات ارشد نظام بوده و طی کمتر از یک ماه گذشته مصوبه ای در این زمینه داده اند لذا این طرح در اولویت طرح های ریلی کشور قرار گرفته است.

وی با بیان این که قرار است تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل کشور انجام گیرد، ادامه داد: کشور چین در حوزه ساخت قطار سریع السیر رتبه نخست دنیا را دارد و هم اینک 36 هزار کیلومتر قطار سریع السیر در چین ساخته شده است.

قاسمی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی را یکی دانست و گفت: این دو مجموعه می توانند در کنار هم نیازهای کشور را تامین کنند و اعضای کمیسیون به تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل کشور کمک شایانی می کنند.

وی به سفر اخیر خود به پاکستان اشاره و اضافه کرد: با وزیرانی که در پاکستان دیدار کردم درخواست همه آن ها افزایش پروازها از پاکستان به مشهد بود و هم اینک نیز 38 پرواز در هفته از پاکستان به مشهد و بالعکس انجام می شود از این رو طبق توافقات انجام شده، محدودیتی در پروازهای پاکستان به مشهد نخواهد بود زیرا امام رضا (ع) مورد علاقه شیعه و سنی است.

وزیر راه و شهرسازی به مشکلات جاده های زمینی و ناوگان این بخش اشاره کرد و گفت: 220 هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که نیاز به نگهداری و گاه بازسازی دارند اما حتی یک ریال هم بودجه در وزارت راه و شهرسازی برای نگهداری از این راه ها در نظر گرفته نشده است.

قاسمی افزود: مشهد شهری بین المللی و متعلق به همه مردم جهان است و باید مسیرهای تردد زائران به سمت مشهد بیشتر مورد توجه قرار گیرد، هرچند پروازهای زیادی به سمت مشهد صورت می گیرد اما کافی نیست و هنوز برخی استان ها و شهرستان ها از عدم راه اندازی پرواز مستقیم به مشهد گلایه دارند که نتوانسته ایم هفته ای یک پرواز را به سمت مشهد برای آن ها ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد تحول در سیستم حمل و نقل کشور، تعدادی از واگن های فرسوده را از دور خارج کرده ایم و علاوه بر از رده خارج کردن واگن های فرسوده، 400 تا 500 واگن باری جدید نیز به ظرفیت واگنی کشور اضافه شده است.

وزیر راه و شهرسازی مساله جدی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور را لوکوموتیو دانست و گفت: سرعت قطارهای ما بسیار پایین است و عمر بسیار بالایی دارند، از سوی دیگر شرایط جدیدی در منطقه خاورمیانه برای ایران به وجود آمده که نیاز به تحولات و تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل را جدی می سازد.

قاسمی افزود: طبق توافقنامه‌ای که با کشورهای همسایه امضا شده است، ایران می تواند مسیر جابه جایی 200 میلیون تن بار باشد زیرا همه قبول دارند که ایران بهترین مرکز برای ترانزیت است و موقعیت ژئوپلتیکی دارد و هم اینک هفته ای دو یا سه بار قطار مستقیم از روسیه وارد ایران می شود و حجم دالانها (کریدورها) در ایران 14 هزار کیلومتر مسیر ریلی است که باید هر طور شده سرعت سیر در آن ها افزایش یابد.

وی اضافه کرد: 160 هزار کامیون در کشور فرسوده شده است و آنهایی که هزینه زیادی دارند و سوخت زیادی مصرف می کنند باید از رده خارج شوند و از سوی دیگر ترددهای ترانزیتی مستقیم بین روسیه و ایران در حال انجام است از این رو نوسازی ناوگان زمینی کشور ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی، گفت: انجام کارهای بزرگ در حوزه حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی کشور بدون همراهی مجلس شورای اسلامی ممکن نیست و برای این حوزه باید فکری بنیادی کرد.

قاسمی افزود: هم‌اینک قطار از چین می آید و از طریق ایران به سمت دالانهای (کریدورهای) ترکیه حرکت می کند و این از دیگر فرصت های ماست که اگر به آن توجه نکنیم از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به این که برنامه تحول در بخش حمل و نقل کشور با اختصاص 20 میلیارد دلار اجرا خواهد شد، ادامه داد: پارسال توافقی با دوستان چینی به امضا رسید که بخشی از دالان های (کریدورهای) ایران با بهره گیری از پیمانکاران ایرانی ساخته شود.

وی همچنین با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن و این که مشکل تامین زمین تقریباً در اکثر شهرهای کشور حل شده است، افزود: برای ساکنان مشهد قرار است 30 هزار واحد از محل طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود که طی توافق انجام گرفته با آستان قدس رضوی، زمین تامین شده است و ظرف چند روز آینده کلنگ عملیات اجرایی آن به زمین زده می شود.

انتهای‌پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.