خریداران مسکن عقب نشینی کردند

گزارش جدید مرکز آمار ایران و بانک مرکزی منتشر شد و پرده از تحولات بازار مسکن تهران برداشت.

این گزارش‌ها نشان می‌دهد که در مهرماه بازار مسکن باز هم سردتر شده و سطح معاملات همچنان رو به کاهش است. همچنین قیمت مسکن در تهران به ثبات نسبی رسیده و به‌نظر می‌رسد که روند صعودی تورم ملک که در ماه‌های گذشته رکورد کسته بود، متوقف شده است.

تورم منفی مرکز آمار از بازار مسکن

طبق گزارش مرکز آمار میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به حدود ۴۶.۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین شاخص تورم مسکن این نهاد آماری در ماه گذشته منفی شده و افت ۰.۱ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین به گزارش مرکز آمار در ماه گذشته حدود ۴۸۰۰ واحد مسکونی معامله شده که افت ۶.۵ درصدی نسبت به شهریور را نشان می‌دهد.

رکود سنگین معاملات مسکن

بر اساس گزارش بانک مرکزی اما تعداد معاملات در مهرماه به ۵۴۰۰ واحد رسیده که ۱۰ درصد کمتر از شهریور است. همچنین میانگین حسابی قیمت مسکن که بانک مرکزی منتشر می‌کند در ماه گذشته رشد خفیف ۱.۲ درصدی داشته و به متر مربعی ۴۳.۷ میلیون تومان رسیده است.

جهش ۴۰ درصدی اجاره‌بها

در بازار اجاره‌بها هم قیمت‌ها صعودی بوده‌اند. بر اساس گزارش بانک مرکزی بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد بوده است. به این ترتیب کرایه مسکن در شهر تهران معادل ۴۰/۹ و در کل مناطق شهری معادل ۴۶/۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در مهرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری یکسان و معادل ۷درصد بوده است.

این خانه‌ها پرطرفدار شدند

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که به‌لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰متر مربع، سهمی معادل ۵۶/۸ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۶/۱ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله‌شده و ۵۰/۳ درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳میلیارد تومان اختصاص داشته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.