پس از ثبت رکورد بی سابقه نقدینگی وارد شده به بازار مسکن تهران در خرداد ۱۴۰۱، این رقم روندی نزولی اکید پیدا کرده و در ماه های بعد به کانال 20 همت رسید. مسیری که البته تنها تا نیمه پاییز دوام آورده و اکنون دوباره صعودی شده است.
خیز دوباره نقدینگی در بازار مسکن +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، با شروع دوباره موج تقاضا در بازار مسکن تهران و افزایش قیمت آن در نیمه پاییز، نقدینگی وارد شده به این بازار نیز مسیری صعودی پیدا کرد.

حال و هوای بازار مسکن در آبان

به طور کلی بانک مرکزی هر ماه آمار قیمت مسکن تهران را درکنار تعداد معاملات در هر ماه منتشر می کند؛ به صورت متوسط و به تفکیک هر منطقه.

در این آمار ها مشاهده می شود در آبان 1401 تعداد معاملات و قیمت مسکن مسیری صعودی پیدا کرده و بعضا منجر به ثبت رکورد شده است.

روند صعودی قیمت و معاملات مسکن تهران

متوسط قیمت مسکن تهران در آبان ماه امسال برابر با 46 میلیون و 700 هزارتومان بوده و نسبت به ماه قبل رشدی 6.8 درصدی داشته است. این دومین رکورد تورم مسکن تهران در این ماه به شمار می آید.

در کنار رشد این شاخص، شمار معاملات مسکن نیز وارد کانال 8 هزار فقره شده و از ماه قبل خود 47.8 درصد بیشتر شد. اتفاق هایی که خبر از خیز جدید ورود نقدینگی به این بازار داشته است.

خیز دوباره نقدینگی در بازار مسکن تهران

باتوجه به داده های بانک مرکزی می توان متوسط متراژ معامله شده در بازار مسکن تهران را برابر با 85 متر مربع در نظرگرفت. در این صورت قیمت هر واحد آپارتمان مسکونی معامله شده در تهران در هر ماه معادل با متوسط قیمت ضرب در 85 خواهد بود. درادامه با ضرب این رقم در کل تعداد معاملات می توان برآوردی نسبی از وضعیت نقدینگی وارد شده به بازار مسکن تهران داشت.

طبق داده های اخیر بانک مرکزی این حجم از پول برابر با 31 هزار و 780 میلیارد تومان بوده که تقریبا رشدی 60 درصدی را نسبت به ماه قبل خود و نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته داشته است.

پس از آنکه در خرداد ماه رکورد بی سابقه 46 همتی در بازار مسکن تهران ثبت شد رفته رفته ازاین شاخص در بازار مسکن تهران کاسته شده و در ادامه در سه ماه گذشته  ( ازمرداد ماه تا مهر ماه 1401) در کانال 20 هزار میلیارد تومان قرار گرفت.

این در حالی است که به عقیده برخی از تحلیل گران رشد دوباره تقاضا در بازار مسکن موجب شده تا قیمت مسکن نیز در این بازار بالا رفته و نقدینگی وارد شده در این بازار از مرز 31 هزار میلیارد تومان بالاتر رود. اتفاقی که برخی را مجاب به پذیرفتن موج جدید وارد شدن پول به این بازار کرده است.

مسکن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.