در صندوق ارزش مسکن چه خبر است؛ هجوم سفته بازان و احتمال حباب سازی در بازار

هرچند ارزش ذاتی نماد “ارزش مسکن” یک هزار تومان اعلام شده بود بعد از معاملات یک هفته اخیر شاهد تقاضای عجیب و ابهاماتی در خصوص ورود سفته بازان به این نماد بودیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی که ارزش ذاتی نماد “ارزش مسکن” در فرابورس یک هزار تومان اعلام شده با حدود 9 درصد ریزش در قیمت یک هزار و 500 تومان در حال معامله است.

بر این اساس در حالی که  قیمت معامله این صندوق به یک هزار و 634 تومان رسید و  بیش از 64 درصد فراتر از ارزش ذاتی صندوق “ارزش مسکن” تقاضا برای ‌آن وجود داشت ابهاماتی در خصوص روند حباب سازی در بازار شکل گرفته است.

این درحالی است که اخیرا در سامانه کدال شفاف سازی در خصوص روند قیمتی  این نماد تلویحا هشدار داده شده است. اطلاعیه منتشر شده در سایت کدال به شرح زیر است؛

بورس اوراق بهادار تهران ,

گفتنی است، در معاملات روز 4 شنبه بعد از مطرح شدن ابهامات زیاد در خصوص معالات این نماد  از اواسط بازار شاهد افزایش عرضه و افت قیمتی نماد ارزش مسکن بودیم.

بورس اوراق بهادار تهران ,

لازم به ذکر است هفته قبل با  حضور وزرای اقتصاد ، کار و رفاه  اجتماعی  در کنار  رئیس سازمان بورس و چند مدیر مهم میانی از این صندوق با نماد ارزش مسکن در بازار فرابورس رونمایی شد.  با این وجود نماد مذکور بدون درجNAV اجازه معامله پیدا کرد این موضوع اعتراض و انتقاد فعالان بازار را در پی داشته است.

با توجه به ابهامات معاملاتی نماد ارزش مسکن و رشد 60 درصد بیش از ارزش ذاتی صبایی مدیر نظارت بر بورسهای سازمان بورس به این موضوع واکنش نشان داده است.

به گفته این مقام مسئول، دارایی مبتنی بر املاک و مسغلات یک دارایی ذاتا کم نوسان میباشد، اما در نماد ارزش مسکن با وجود ارزش ومارکت بسیار کوچک هم اکنون با دامنه قیمتی بیش از ارزش ذاتی و nav معامله انجام میشود. در این راستا اقدام لازم برای افشای ارزش ذاتی هر سهم نماد مورد اشاره در کدال صورت گرفت. ارزش ذاتی این نماد در حدود ارزش اسمی آن است و در روزهای آتی با هدف محدودکردن معاملات حول ارزش ذاتی اقدامات نظارتی لازم انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.