رئیس سازمان سینمایی: پیگیری مسکن سینماگران در شورای عالی سینما

آیین مهر سینمای ایران در قم با حضور محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی از مسئولان، هنرمندان و فیلمسازان استان قم برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم به نقل از ستاد خبری «مهر سینمای ایران»، این رویداد در استان قم و با حضور محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، محمدرضا سوقندی مدیرکل دفتر امور استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی، امیر علی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام لطفی نیاسر مدیرکل صداوسیمای مرکز قم و نرجس نیازمند عضو شورای شهر قم برگزار شد.

محمد خزاعی در سخنانی از توجه به هنرمندان و فیلمسازان استانی به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان یاد کرد و اظهار داشت: آیین مهر سینمای ایران طی سال‌های آینده نیز به منظور تکریم اهالی سینما در استان‌ها تداوم خواهد داشت.

وی، قم را مقصد سیزدهمین سفر استانی مسئولان سازمان سینمایی عنوان کرد و گفت: تلاش کردیم با سفر به استان‌های مختلف به صورت ملموس در جریان مشکلات هنرمندان و فیلمسازان قرار بگیریم و برای حل مشکلات استان‌ها تلاش مؤثری داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه امروز تفاهم‌نامه مطلوبی با استاندار قم منعقد شد، مطرح کرد: در این تفاهم‌نامه نسبت به تولید فیلم و مستند، تجهیز انجمن سینمای جوانان قم، نوسازی و تجهیز برخی سینماهای قم و برگزاری جشنواره‌های سینمایی تأکید شده است.

وی در ادامه به کمبود زیرساخت‌های سینمایی در کشور اشاره کرد و گفت: در سطح کشور تنها 600 پرده سینما داریم و 222 شهر با جمعیت بالای 50 هزار نفر از داشتن سالن سینمایی محروم هستند.

خزاعی با اشاره به اینکه احداث سینما در این شهرها یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است، تصریح کرد: امکانات دفاتر سینمای جوان برای دوازده سال قبل است و در شورای عالی سینما به ریاست معاون اول رئیس جمهور مصوب شد تا پایان سال تمام دفاتر سینمای جوان تجهیز شوند.

وی به موضوع حمایت سازمان سینمایی برای تولید فیلم کوتاه و مستند در استان‌ها اشاره کرد و افزود: برای نخستین‌بار 70 درصد بودجه سینمای جوانان و 40 درصد بودجه مرکز گسترش و سینمای تجربی به شهرستان‌ها اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه به دنبال تقویت جریانات فیلمسازی در شهرستان‌ها هستیم، یادآور شد: برای نخستین بار، پنج سهمیه فیلمسازی به انجمن سینمای جوانان برای ورود فیلمسازان جوان به عرصه فیلمسازی حرفه‌ای در استان‌ها اعطا شده است.

رئیس سازمان سینمایی همچنین از پیگیری مشکل مسکن سینماگران خبر داد و گفت: طرح خانه‌دار شدن سینماگران فاقد مسکن و زمین و واجد شرایط از میان هشت هزار سینماگر عضو صندوق هنر در حال تدوین است که در جلسه آینده شورای عالی سینما ارائه خواهد شد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با پرداخت تسهیلات بلندمدت و ساخت مسکن در نقاط مطلوب شهرستان‌ها، مشکل مسکن سینماگران برطرف شود.

وی از برگزاری شورای عالی سینما در دولت خبرداد و گفت: تلاش داریم دغدغه‌های سینماگران را در این شورا بیان کرده و به دنبال برطرف کردن آن‌ها باشیم.

خزاعی گفت: زیباترین تصاویر مربوط به دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، نقش روحانیت و مردم در سینما توسط بسیاری از سینماگران متعهد و دغدغه مند ارائه شده است،  سینما در سال‌های گذشته بسیار نقش مؤثری در تبیین دستاوردهای کشور داشته و اگر امروز دستاوردهای انقلاب اسلامی و حماسه‌های دفاع مقدس ثبت و ضبط شده، بخشی از آن به برکت سینما بوده است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه هنرمندان و فیلمسازان نیز باید قدر نظام را بدانند، گفت: هنوز غفلت ها و کم‌کاری‌هایی نیز در عرصه سینما وجود داشته و دارد، که نیازمند واکاوی و شناسایی راهکارها و ظرفیت های جدید است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه سینما باید جوانان را نسبت به آینده امیدوار کند تصریح کرد: باید راوی خوبی برای معرفی دستاوردهای کشور باشیم.

وی با اشاره به رویکردهای جدید سازمان سینمایی در اهتمام به سینمای استانی برنامه  «مهر سینمایی ایران» را یک رویداد مبارک خواند و خاطرنشان ساخت: در بررسی رویدادهای سینمایی خلا یک چنین اتفاقی حس می شد و از برآیند سفرهای استانی این نیاز قابل لمس بود.

وی اظهار داشت:  مهر سینمای ایران با هدف تمرکز زدایی از پایتخت و امیدآفرینی در جامعه هنری و سینمایی طراحی شده و امسال در واقع پایلوت آن بنیان گذاشته شده است و برای سال های آینده با ساختار و برنامه های منسجم تر تداوم می یابد.

وی ادامه داد : برگزاری برنامه «مهر سینمای ایران» یکی از تصمیم‌های سازمان در راستای سیاست های حمایتی و تشویقی در مناطق و استان هاست.

به گفته وی، با تمرکززدایی از پایتخت و فراهم آوردن بستر و زیرساخت‌ لازم در دیگر استان‌ها بیش از پیش فضا برای آموزش، هدایت و فعالیت‌های دیگر سینماگران کشور فراهم می آوریم. این رویدادی امیدبخش است که تجلیل از هنرمندان و نشاط را در میان هنرمندان جامعه افزایش می‌دهد. ضمن این که برای اولین بار در کنار بازیگران و عوامل فیلم زحمات دیگر افراد دست‌اندرکار همچون سینماداران، پخش‌کننده‌ها و استودیوها و …. مورد توجه قرار گرفت.

رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: فکر می‌کنم جای این رویداد در میان دیگر رویدادهای سینمایی خالی بود و باور دارم با تداوم برگزاری «مهر سینمای ایران» اتفاقات خوبی در مسیر رشد، ترقی و سینمای ایران رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه سینما در دولت سیزدهم به یک گفتمان جدی در جامعه تبدیل شده تصریح کرد: مهر سینما می تواند به تقویت این گفتمان و نیازهای جدید سینما در یک‌مقیاس گسترده تر کمک کند.

خزاعی همچنین به رکورد فروش فیلم‌های سینمایی در ایام محرم و صفر اشاره کرد و گفت: متأسفانه جریان ناآرامی‌های اخیر به  اقتصاد سینما لطمه وارد کرد و فروش سینماها را کاهش داد.

وی افزود: این دغدغه جدی ماست و در سازمان سینمایی، شورای راهبردی اکران و شورای صنفی در صدد آن هستیم  راهکارهای موثری برای رونق و تقویت اقتصاد سینما پیدا کنیم و این مهم، با تسهیل شرایط و هم افزایی همه فعالان سینمایی امکان پذیر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.