اقتصادنیوز: داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد کل پروانه‌های صادرشده در نخستین فصل 1401 درتهران برابر با 736 فقره بوده که از سال 97 تاکنون سابقه نداشته است.
ریزش عجیب ساخت و ساز مسکن در تهران
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران، صدور پروانه های ساختمانی درتهران روندی نزولی داشته و در بهار امسال به کمترین سطح خود در حداقل چهار سال گذشته رسیده است.
به نوعی ساخت و ساز در تهران مسیری کاهشی به خود گرفته است. این رفتار در هر چهار متغیر مهم در صدور پروانه های ساخت و ساز به چشم می خورد که در اولین فصل امسال افتی به مراتب بیشتر داشته است. البته ریشه افت شدید آماری در این ماه را برخی به موضوعی غیر از ساخت و ساز مرتبط می دانند.

مسکن

کم ترین پروانه ساخت و ساز در کل و در واحد های مسکونی

کل پروانه هایی که در ساخت و ساز تهران در بهار امسال منتشر شده برابر با 736 فقره بوده است. آماری که به صورت فصلی مرکزآمار ایران منتشر می کند و در آن به روند مهم تغییرات در تهران و سایر شهرهای کشور می پردازد.

در همین رابطه در فصل نخست سال جاری تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در بهار امسال با افت فصلی 50 درصدی مواجه شده و 47 درصد کمتر از موقعیت مشابه خود درسال گذشته به ثبت رسیده است.

بررسی افت فصلی و نقطه ای در پروانه های ساختمانی تهران در این فصل نشان می دهد ریزش این شاخص در کشور از هر حیث بی سابقه بوده است.

در این خصوص، پروانه های ساحتمانی صادر شده در واحد های مسکونی نیز هم جهت با کاهش کل، افت چشمگیری داشته است.

مسکن

به طور کلی در بهار امسال، برای 5 هزار و 954 واحد مسکونی درتهران پروانه صادر شده که در عین کمتر بودن از سال 97 تا کنون، رشد فصلی و نقطه ای در آن نیز بیشترین افت در سال های گذشته محسوب می شود.

واحد هایی که پروانه های آن در این فصل صادر شده نسبت به زمستان سال قبل 48 درصد و نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته هم 46 درصد افت داشته است. بیشترین افتی که در این چهار سال رقم خورده.

این افت هم سو با ریزش کل مساحت زیر بنا و کل مساحت زمین در کشور شبت شده که نشان می دهد سطح مساحت مسکن های مجوز گرفته هم ریزش داشته است.

مسکن

ریزش کل مساحت ساخت و ساز در تهران

کل مساحت زیر بنای ساخت و ساز مسکن در تهران برابر با هزار و 127 هزار متر مربع بوده که هم سو  با متغیرهای دیگر این شاخه کاهش داشته  و در کمترین سطح 4 سال قرار گرفته است.

در ادامه مساحت زمین هایی که پروانه های آن در بهار امسال در شهر تهران صادر شده معادل با 249 هزار متر مربع بوده است.

روند های آماری چهارمین شاخص مهم در این رابطه نیز گویای رکود ساخت و ساز در مسکن تهران است. کمترین مساحت زمین از ابتدای 97 تا کنون و افتی 50 درصدی در مقایسه های فصلی و نقطه ای.

هرچند کنار هم قرار دادن آمار و ارقام نشان می دهد در ابتدای هر سال همواره کاهش قابل ملاحظه‌ای در این بخش‌ها شکل می گرفت اما این بار پروانه های ساختمانی دارای کمترین سطح و بیشترین افت بوده است.

ریزش بی سابقه در آمارهای ساخت و ساز البته در مسیر نزولی ای بوده که از ابتدای 97 آغاز شده و تاکنون ادامه دار بوده است. موضوعی که به باور برخی کارشناسان و نشانه های آماری، می تواند علامتی از رکود دامنه دار دربخش مسکن تهران باشد. اما برخی نیز افت معنا دار در بهار امسال را در ادامه هک شهرداری تهران در این مقطع دانسته که در بازنمایی آمارها نقش موثری داشته است. با این حال بررسی روند های آماری در شهر تهران حکایت از مسیر نزولی دامنه دار پروانه های ساختمانی از بهار 97 تا کنون داشته است.

مسکن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.