سرشماری نفوس و مسکن به شیوه ثبتی مبنا در سال 1405

معاون داد‌ه‌های ثبتی مرکز آمار ایران گفت: آمارگیری و سرشماری ثبتی مبنا برای تعیین آمار دقیق جمعیت و مسکن کشور در سال ۱۴۰۵ اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سیدنعمت‌الله میرفلاح نصیری ظهر امروز در گردهمایی کارشناسان آمار دستگاه‌های دولتی استان قزوین که در سالن جلسات اندیشه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: آمارگیری و سرشماری ثبتی مبنا برای تعیین آمار دقیق جمعیت و مسکن کشور در سال 1405 اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه سرشماری نفوس و مسکن در ایران هر 10 سال یک‌بار انجام می‌شود، اضافه کرد: در شیوه سرشماری ثبتی مبنا دیگر خبری از سرشماری‌های میدانی نیست و مبنای سرشماری آمار و اطلاعاتی از افراد و حوزه مسکن است که در پایگاه داده دستگاه‌‌های اجرایی و حاکمیتی ثبت شده است. البته این اطلاعات نزد سازمان آمار محرمانه می‌مانند و با تلفیق، تجزیه و تحلیل آنها خروجی‌های آماری لازم را به دست می‌آوریم.

نصیری ادامه داد: با اجرای سرشماری ثبتی مبنا پرسش‌نامه‌های کاغذی که بسیار زمانبر و هزینه‌بر بودند، حذف شده و با ایجاد اتاق امن داده‌ها اطلاعات گرفته‌شده از دستگاه‌های مختلف پردازش می‌شوند و با کمترین هزینه به مستندترین آمار ممکن دست خواهیم یافت.

1500 میلیارد تومان صرفه‌جویی در اجرای سرشماری نفوس و مسکن

معاون مرکز آمار ایران کاهش بالای هزینه‌ها را مهمترین مزیت شیوه سرشماری ثبتی مبنا دانست و تصریح کرد: با اجرای این شیوه 1500 میلیارد تومان در روند سرشماری نفوس و مسکن صرفه‌جویی خواهد شد که به اندازه بودجه عمرانی استان قزوین است.

نصیری یادآور شد: در ضمن در آمارگیری و سرشماری سنتی با مشکل پاسخگو نبودن آحاد جامعه روبه‌رو هستیم که با اجرای روش جدید این نقص برطرف خواهد شد و از طرف دیگر به جای هر 10 سال یک‌بار می‌توانیم هر 2 سال یک‌بار آمار نفوس و مسکن در کشور را به‌روزرسانی کنیم. در ضمن از تجارب کشورهای اروپایی در این شیوه سرشماری بهره می‌گیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عدم اجرای طرح «جی‌نفت» شرکت پست در بعضی از شهرهای کشور را از موانع اجرای سرشماری ثبتی مبنا دانست و عنوان کرد: همچنین در برخی دستگاه‌ها هم اطلاعات شناسامه‌‌ای افراد وجود ندارد که این نقص‌ها باید تا زمان برگزاری سرشماری آینده نفوس و مسکن برطرف شوند.

آمارهای دستگاه‌ها نباید جزیره‌ای باشد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین هم در بخش دیگری از این گردهمایی با ذکر اینکه آمارهای دستگاه‌های اجرایی و حکومتی باید هم با هم منطبق باشند، گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌ها نباید آمارهای جزیره‌ای و بی‌ارتباط به همدیگر را تهیه کنند و باید تلاش کنند تا آمارها و داده‌هایشان با همدیگر انطباق کامل داشته باشد. چرا که نمی‌توان بر مبنای چند آمار متفاوت در استان تصمیم‌گیری کرد.

سعید وکیلی افزود: برای پرهیز از جزیره‌ای شدن آمار باید همه دستگاه‌های نیازهای آماری خود را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کنند تا در نهایت از موازی‌کاری و کار جزیره‌ای در تهیه آمار و داده‌ها دور شویم.

وی با بیان اینکه توسعه استان قزوین بدون وجود آمار ممکن نیست، ادامه داد: برنامه‌های توسعه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت استان قزوین بر مبنای همین آمارهای دستگاه‌ها تدوین می‌شود و اگر داده‌ها و آمار دستگاه‌ها دقیق نباشد، این برنامه‌ها به انحراف می‌روند و نمی‌توانیم توسعه استان قزوین را مطابق با برنامه‌ریزی محقق کنیم.

وکیلی با تأکید بر لزوم تهیه، تدوین و انتشار به‌موقع داده‌ها از سوی کارشناسان دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: نگاه به آمار، اطلاعات و داده‌های دستگاه‌ها نباید انحصاری باشد و این آمارها باید به صورت شناور در دسترس مسئولان حوزه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری استان قزوین باشد و نباید برای یک جلسه از دستگاه بخواهیم که آمار برای ما تهیه کند.

دستگاه‌های فرهنگی در تهیه آمار ضعیف عمل می‌کنند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به ضعف آمار در حوزه‌های فرهنگی استان قزوین گفت: آمار، اطلاعات و داده‌های مناسبی در بخش‌های اقتصادی تهیه می‌شود، اما دستگاه‌های فرهنگی ضعف زیادی در تهیه، تنظیم و ارائه آمارهای حوزه فرهنگ دارند و باید نگاه سنتی را کنار گذاشته و بر مبنای آمار عمل کنند.

وکیلی اضافه کرد: آمار و داده‌ها نباید به صورت خام در اختیار تصمیم‌گیران استان قزوین قرار بگیرند، بلکه باید این آمارها به نقشه و نمودار تبدیل شوند تا تصمیم‌گیران بتوانند به سرعت آنها را تحلیل کرده و بر مبنای این تحلیل تصمیم‌گیری کنند. بنابراین کارشناسان آمار دستگاه‌های اجرایی باید آمار و اطلاعات را در تصاویر و به صورت پردازش‌شده ارائه دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.