عوارض ساختمان و نحوه محاسبه آن

در این مقاله خواهید خواند:

نوسازی و عمران شهری

 

در سال 1347 به منظور تامین هزینه های مربوط به توسعه معابر، ایجاد پارک ها، میدان ها و طرح های عمرانی، قانون نوسازی و عمران شهری تصویب شد که به موجب آن، شهرداری ها به عنوان مسئول این امر موظف به دریافت عوارض از مردم در قبال برنامه های اجرایی و نقشه های جامع شهری شد. این عوارض که یکی از مهمترین منابع درآمد شهرداری ها می باشد،  تمامی خانه ها و اراضی را شامل می شود. مبلغ عوارض توسط شهرداری، در زمان سند زدن ملک و یا انتقال آن براساس معیارهای تعیین شده محاسبه و از مالکین دریافت می شود. باید توجه داشت که تمامی افراد موظف به پرداخت مبالغ تعیین شده می باشند و در غیر اینصورت علاوه بر جریمه، اجازه ساخت و ساز و یا انتقال سند داده نمی شود.

 

لازم به ذکر است تمامی قوانین مربوط به عوارض نوسازی و عمران شهری توسط مجلس شورای اسلامی و مجلس تشخیص مصلحت نظام تدوین و ارائه می شود.

 

نوسازی و عمران شهری

 

انواع عوارض شهرداری

 

عوارض نوسازی و عمران شهری

 

این عوارض که فروردین هر سال اعلام می شود مربوط به تمامی خانه و اراضی بوده و تا پایان همان سال مهلت پرداخت دارد. در صورت عدم پرداخت عوارض تعیین شده، در مدت مقرر افراد و ساختمان مربوطه مشمول 9 درصد جریمه دیکرد می شوند که به مبلغ قبلی اضافه خواهد شد.

 

اما درصورتی که افراد در همان سال نسبت به پرداخت عوارض ساختمان خود اقدام کنند، مشمول 10 درصد تخفیف خوش حسابی خواهند شد.

 

عوارض مدیریت خدمات پسماند

 

مدیریت جمع آوری و دفع پسماند ها در تمامی شهرها به عهده شهرداری ها می باشد. به همین سبب به منظور خدمات رسانی در شهرها عوارض مدیریت خدمات پسماند از مردم دریافت می شود که بر اساس معیارهای زیر تعیین و محاسبه می گردد.

 

  • قیمت پایه
  • ارزش منطقه ای
  • مساحت

عوارض مدیریت خدمات پسماند

 

عوارض کسب و پیشه

 

این نوع از عوارض مربوطه به مغازه ها یا واحد های تجاری می باشد که در ابتدای کار و زمان افتتاح واحد مربوطه و سپس بطور سالانه از کاسبان دریافت می شود و در صورت عدم پرداخت عوارض به اتحادیه های مربوطه گزارش و توسط آنها پیگیری خواهد شد.

 

چگونگی تعیین عوارض نوسازی

 

عوارض نوسازی برای شهرهای مختلف متفاوت بوده و بر اساس فرمول هایی مشخص تعیین می شود. فرمول های محاسبه عوارض را وزارت کشور تعیین کرده و پس از ابلاغ آن توسط شوراهای اسلامی بررسی و تایید می شود. همانطور که ذکر شد مبلغ عوارض ساختمان ها و یا اراضی، در شهرهای مخلتف متفاوت می باشد و اساس تعیین آن ارزش منطقه ای املاک یا همان ضریب p می باشد که با افزایش و یا کاهش آن در شهر های مختلف، مبلغ عوارض مربوطه تغییر خواهد کرد.

 

اما در مجموع در تمامی شهر ها معیار های تعیین ارزش ملک و یا زمین مشابه بوده و شامل موارد زیر است:

 

  • تعیین موقعیت ملک، در دفترچه ارزش معاملاتی دارایی
  • مساحت زمین
  • پهنه ملک
  • مساحت جبهه و پشت جبهه(تا سال 91)
  • مشخصات ساختمان شامل سن ساختمان، تعداد طبقات، متراژ، نوع کاربری و…

چگونگی تعیین عوارض نوسازی

 

فرمول محاسبه عوارض شهرداری

 

عوارض شهرداری برای زمین و ملک، به یک شکل محاسبه شده و تنها در فرمول مربوطه بایستی ارزش ساختمان(اعیان) و یا ارزش زمین(عرصه) را درج کرد. اما باید توجه داشت که در صورت دیرکرد پرداخت به مبلغ بدست آمده، 9 درصد جریمه افزوده می شود و در صورت پرداخت به موقع 10 درصد از آن کم می شود.

 

% 1.5 × ارزش ملک = عوارض نوسازی

 

ارزش زمین + ارزش ساختمان = ارزش ملک

 

قیمت منطقه ای × مساحت زمین = ارزش زمین

 

(قیمت بنا × % 30 ارزش معبر) × مساحت مشمول ساختمان = ارزش ساختمان

 

عدم پرداخت عوارض شهرداری

 

علاوه بر جریمه های سالیانه که در بالا به آن اشاره شد، در صورت پرداخت نشدن عوارض و بالا رفتن بدهی فرد، این موضوع به شرکت برق اطلاع داده شده و این شرکت با ارسال اخطاریه، مدت 2 ماه به فرد مورد نظر فرصت پرداخت داده و در صورت پرداخت نشدن عوارض تعیین شده برق ملک مربوطه قطع خواهد شد. در مواردی نیز ملک مربوطه به منظور تامین هزینه های عوارض مصادره خواهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.