مدیرعامل بانک مسکن گفت:  سهم مسکن از تسهیلات بانکی طبق قانون باید ۲۰ درصد باشد که در یک سال گذشته این سهم از ۵ درصد به ۷ درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار ایبنا، محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن در بازدید از پروژه ۴۹۶ واحدی طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان پرند اظهار داشت: یک تفاوت مسکن مهر و نهضت ملی مسکن این است که در مسکن مهر، اول ساختمان ساخته می‌شد و بعد متقاضی برای آن اعلام نیاز می‌کرد اما نهضت ملی مسکن متقاضی محور است و بر اساس تقاضا پروژه تعریف می‌شود و مالکان این ۴۹۶ واحد نیز برای هر واحد مشخص شده است.

 

وی با بیان اینکه بانک مسکن برای هر واحد ۴۵۰ میلیون تومان تامین مالی کرده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش مسکن پیشران است و مانند لوکوموتیو سایر بخش‌ها را به حرکت در می‌آورد، ۷۰ درصد تسهیلاتی که به این منظور پرداخت می‌شود، در واقع به بخش صنعت و معدن تعلق می‌گیرد و در ادامه اشتغال نیز به وجود می‌آورد.

شایان ادامه داد: ۶۲۲ هزار فقره افتتاح حساب در بانک مسکن در طرح نهضت ملی انجام شده و ۳۸۰ هزار نفر سهم الشرکه خود را واریز کرده‌اند و همچنین بانک مسکن ۲۷ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه در طول طرح مسکن مهر ۵۵ هزار میلیارد تومان خط اعتباری از بانک مرکزی بانک مسکن پرداخت شد، افزود: در طرح نهضت ملی تا به امروز بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان قرارداد با پیمانکاران و خودمالکین توسط بانک مسکن منعقد شده است.

 

شایان با اشاره به اینکه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در طرح نهضت ملی مسکن به ۲۷ بانک اختصاص یافته است، یادآور شد: سیستم بانکی به جز طرح نهضت ملی مسکن، تکالیف دیگری مانند خرید تضمینی گندم و انواع وام قرض الحسنه ازدواج، ودیعه مسکن و مرابحه ضروری را برعهده دارد که امیدواریم با این وجود سهم بخش مسکن در تسهیلات بانکی را بتوانیم به ۲۰ درصد برسانیم که البته در این یکسال این سهم دو درصد افزایش یافته و از ۵ به ۷ درصد رسیده است.

 

مدیرعامل بانک مسکن همچنین در ادامه این بازدید در نشستی خبری درباره احتمال افزایش میزان وام طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرد: یکی از دلایل ارائه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات، افزایش قیمت مصالح ساختمانی بود که طبق بررسی‌هایی که داشتیم قیمت مصالح ساختمانی با توجه به کاهش انتظارات تورمی در ماه‌های گذشته کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: همچنین در بحث افزایش مبلغ وام، بازپرداخت اقساط نیز مطرح است و بانک مسکن برای اینکه بتواند هزینه مالی تأمین مالی را برای متقاضی پایین آورد سعی کرده هزینه پروژه‌ها را پایین بیاورد

که برای مثال همین پروژه با توجه به اینکه در طی یک سال ساخته شده طول دوره مشارکت آن پایین آمده و در نتیجه هزینه تامین مالی کمتری برای متقاضی خواهد داشت.

شایان درباره پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی نیز گفت: در گذشته سود وام ۵ درصد بود و مابقی آن تا ۱۸ درصد بر عهده دولت گذاشته بود اما در بودجه ۱۴۰۱ مقرر شد که این مبلغ از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شود و با توجه به اینکه فرآیند آن زمان‌بر بود، با همان نرخ ۱۸ درصد پرداخت شد که در روستاها از آن استقبالی نشد.

 

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته مصوب شد که وام مسکن روستایی مانند سابق با همان نرخ ۵ درصد پرداخت شود و مابقی در تعهد دولت باشد، گفت: دستور پرداخت مبلغ را داده‌ایم و به محض اینکه تشکیل پرونده متقاضیان تکمیل شود وام پرداخت خواهد شد.

 

وی در مورد اوراق تسهیلات مسکن نیز تشریح کرد: قیمت اوراق مسکن را بانک مسکن تعیین نمی‌کند و طبق ساز و کار عرضه و تقاضا در بورس قیمت‌گذاری می‌شود.

 

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: در مقطعی تحت تاثیر فعالیت دلالان قیمت‌ها افزایش بی‌رویه داشت که برای کنترل قیمت اعلام کردیم که ۵۰ درصد تسهیلات از محل اوراق و ۵۰ درصد بدون نیاز به اوراق پرداخت شود که این اقدام موجب شد قیمت ها پایین بیاید.

 

شایان افزود: پس از آن قیمت اوراق مسکن پایین آمد و برای اینکه بازار مطلوبیت خود را داشته باشد، سقت تسهیلات ساخت مسکن را به ۶۰۰ میلیون تومان به شرط استفاده از فناوری‌های نوین افزایش دادیم.

 

مدیرعامل بانک مسکن درباره بازپرداخت خط اعتباری مسکن مهر نیز خاطرنشان کرد: طبق تفاهم نامه‌ای که بین بانک مسکن و بانک مرکزی انجام شد قرار بود اصل و سود خط اعتباری مسکن مهر ظرف ۱۵ سال به بانک مرکزی بازگردانده شود که بعداً قرار شد این مبلغ تبدیل به بدهی دولت به بانک مرکزی شده و به صندوق مسکن واریز شود.

 

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ اولین قسط خط اعتباری را بانک مرکزی از بانک مسکن پرداخت کرد و بر این اساس مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال به حساب صندوق مسکن واریز شد و قسط سال ۱۴۰۱ هم ۳ هزار میلیارد تومان است که آن را واریز خواهیم کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.