در این نوشته مهم‌ترین نکات حقوقی املاک را بررسی می‌کنیم. زیرا همیشه ضرر اصلی در معاملات ملکی، از جانب مشکلات حقوقی املاک ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، حتی اگر ملکی را بالاتر از قیمت واقعی بخرید یا پایین‌تر از قیمت اصلی بفروشید، ضرر کمی متوجه شما می‌شود. اما اگر در امور حقوقی املاک دقت نکنید، ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهید.

اگر می‌خواهید روی ملک سرمایه‌گذاری کنید یا در آینده دور یا نزدیک قصد دارید ملکی را خریداری کرده یا به فروش برسانید، در ادامه این مطلب با گروه املاک و سرمایه گذاری مهندس علیرضا عمویی همراه باشید تا با مهم ترین نکات حقوقی املاک در زمان خرید و فروش ملک آشنا شوید.

در ادامه ابتدا نکات حقوقی کلی که بررسی آن‌ها برای هر نوع معامله ملکی ضروری است را توضیح داده، سپس به نکات حقوقی در حالات خاص مثل پیش خرید یا پیش فروش، معامله ملک مشاع و نکات حقوقی در معامله املاک وکالتی می‌پردازیم.

نکات مهم در خرید و فروش ملک که هر کس باید بداند

آموزش مسائل حقوقی

فراموش نکنید، بزرگ‌ترین ضررها در معاملات ملکی از بی‌توجهی به نکات حقوقی املاک ایجاد می‌شود.

نکات مهم در خرید و فروش ملک به چند بخش مهم تقسیم می‌شوند:

  • بررسی سند ملک
  • بررسی مدارک فروشنده
  • رعایت مسائل حقوقی در نوشتن قرارداد
  • بررسی طرح‌های احتمالی شهرداری در محل ملک

در ادامه هر یک از موارد فوق که جزو مهم ترین نکات حقوقی املاک هستند را باز کرده، علت اهمیت هر یک را بیان کرده و توضیح می‌دهیم که در هر یک از این موارد باید به چه نکاتی توجه کنید.

اما پیش از اینکه هر یک موارد بالا را بررسی کنیم، به یک نکته مهم می‌پردازیم. آن هم اتکا به شنیده‌ها در خصوص مسائل حقوقی ملک است. به نظر شما آیا می‌توان با تکیه بر انجام تحقیقات محلی در مورد ملک، اطلاعات مناسبی در خصوص مشکلات حقوقی املاک بدست آورد؟

انجام تحقیقات محلی در مورد ملک و مسائل حقوقی آن

بسیاری از افراد حرفی که از دیگران می‌شوند را بسیار معتبر می‌دانند. حتی بر اساس همین اطلاعات، اقدام به معامله ملک می‌کنند. یعنی صرفا با انجام تحقیقات محلی در مورد ملک، حتی در خصوص مسائل حقوقی آن به اطمینان می‌رسند.

اما باید بدانید در مراجع قانونی صرفا موارد قابل اثبات، معتبر است. برای قانون هر آنچه در مدارک و اسناد نوشته شده باشد اعتبار دارد. نه حرفی که مالک یا همسایه‌ها نقل کرده‌اند. بنابراین هر چند انجام تحقیقات محلی در مورد ملک می‌تواند اطلاعاتی به شما بدهد، اما هرگز نباید با استناد به این قبیل اطلاعات تصمیم‌گیری کنید.

ما در گروه املاک و سرمایه‌گذاری مهندس علیرضا عمویی همیشه توصیه می‌کنیم در مورد مشکلات حقوقی املاک سخت‌گیر باشید. چرا که اگر در خصوص این مسائل با مشکل مواجه شده و به دادگاه بروید، قاضی نیز سخت‌گیر است و صرفا به مستندات و مسائل قابل اثبات توجه می‌کند.

شاید بتوان گفت تنها جایی که انجام تحقیقات محلی در مورد ملک می‌توان در خصوص مسائل حقوقی کمک کننده باشد، تحقیق در مورد اوقافی بودن یک منطقه است. یعنی اگر در خصوص اوقافی بودن یک منطقه اطلاعات کسب کنید می‌توانید در مورد خرید ملک در آن منطقه بهتر تصمیم‌گیری کنید.

اما توصیه می‌کنیم حتی برای پی بردن به اوقافی بودن ملک نیز به سند ملک مراجعه کنید. در ادامه در خصوص اهمیت بررسی سند ملک توضیح می‌دهیم.

چرا بررسی سند ملک پیش از خرید ملک بسیار مهم است؟

بررسی سند ملک یکی از امور حقوقی املاک

با بررسی سند ملک، به اطلاعات بسیار مفیدی در خصوص ملک دسترسی می‌یابید

بخش عمده‌ای از اطلاعات مهم درباره ملک و نکات حقوقی املاک در سند ملک موجود است. به عنوان مثال کلید پی بردن به تمام موارد زیر یا مستقیما در سند ملک است یا با کمک مطالعه سند ملک محقق می‌شود.

  • موقوفی بودن ملک
  • در رهن بودن ملک
  • ورثه ای بودن ملک
  • پیشگیری از فروش مال غیر (جلوگیری از کلاهبرداری)
  • به قیمت خریدن ملک (در یک حالت خاص)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.