اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
وام خرید مسکن در تهران محو شد!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

31 مرداد 1352؛ بانک جهانی برای احداث سد لار وام می‌دهد

مذاکراتی میان مقامات سازمان برنامه و بانک جهانی جریان دارد که براساس آن بانک مذکور قسمتی از هزینه 300 میلیون دلاری ساخت سد «لار» را به‌صورت وام در اختیار دولت ایران قرار خواهد داد و برای ادامه این مذاکرات بانک بین‌المللی مرتباً هیاتی را به تهران اعزام می‌دارد.

سازمان برنامه اعلام کرد، به علت مطالعاتی که در مورد اقتصادی بودن سد لار جریان دارد، احتمالا بهره‌برداری از این سد یک سال به تعویق افتاد و ساختمان سد لار در آخر سال 1357 خاتمه خواهد یافت.

به این ترتیب، چنانچه تجدیدنظر در محدوده شهر تهران متکی به بهره‌برداری از سد لار باشد، این تجدیدنظر به اوایل سال 1358 موکول خواهد شد.

در مورد هزینه سد لار گفته می‌شود این سد یکی از گران‌ترین سدها در سطح جهانی خواهد بود و برای انتقال سالانه حدود 100 میلیون مترمکعب آب به تهران در مجموع باید بیش از 450 میلیون دلار «بیش از 30 میلیارد ریال» اعتبار صرف شود.

براساس پیش‌بینی کارشناسان احداث سد لار اندکی بیش از 300 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و برای انتقال و توزیع آب این سد در تهران نیز حدود 150 میلیون دلار هزینه برآورد شده است.

به‌دنبال بررسی‌ها و مطالعات کارشناسان وزارت آب و برق چندی قبل به مقامات مسوول هشدار دادند تا برای جلوگیری از افزایش جمعیت تهران، تدابیری اتخاذ شود و این وزارتخانه رسما اعلام کرد منابع آب اطراف تهران فقط جوابگوی حدود 6 میلیون نفر خواهد بود.

31 مرداد 1392؛ وام 20 میلیون خرید مسکن در تهران محو شد

آماری که هفته گذشته یک مدیر بانک مسکن درباره سهم وام 20 میلیونی خرید مسکن در تامین مالی خریداران اعلام کرد که با واکنش مشاوران املاک مواجه شد. دلالان می‌گویند در تهران تقریبا کسی دنبال دریافت وام نیست؛ چون هیچ تاثیری روی قدرت مالی خریداران ندارد.

قیمت وام خرید مسکن در بازار معاملات مسکن ازسوی فروشنده‌ها به اندازه‌ای کاهش یافته است که طبق گفته بنگاه‌داران مسکن در مناطق مختلف، خریداران همچون سابق به دنبال تهیه وام خرید مسکن برای تکمیل بودجه خرید نیستند.

این روزها وام خرید مسکن 20 میلیون تومانی در محله‌هایی که واحدهای نوساز از کمترین نرخ خرید برخوردار هستند یعنی متری 3 میلیون تومان تنها کفاف خرید 7 مترمربع را می‌دهد و در بهترین و باکیفیت‌ترین محله‌های تهران همه این واحد 20 میلیون تومانی برای خرید 2 متر و در برخی موارد هم برای یک مترمربع کافی خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.