در شمارش معکوس دوشنبه همراه با مهدی بهداد، کارشناس مسائل اقتصادی به چشم‌انداز بازار مسکن پس از سقف‌شکنی دلار پرداخته شد.

فردای اقتصاد: پس از تلاش بازارساز برای کنترل قیمت دلار در بازار آزاد، در هفته گذشته بازار ارز با موج جدیدی از تقاضا همراه شد که قیمت دلار را به بالاتر از سطح تاریخی ۳۵ هزار تومان رساند و دلار فردوسی قیمت ۳۶ هزار تومان را نیز تجربه کرد.
در هفته گذشته بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، گزارش‌های خود از تحولات بازار مسکن در مهرماه را منتشر کردند. گزارش‌هایی که حاکی از کاهش تعداد معاملات و نوسانات بازار مسکن است.
در شمارش معکوس دوشنبه همراه با مهدی بهداد، کارشناس مسائل اقتصادی به چشم‌انداز بازار مسکن پس از سقف‌شکنی دلار پرداختیم. وی در ابتدا آماری از وضعیت این بازار در مهرماه ارائه کردند که نشان از افزایش دوباره قیمت‌ها در کنار کاهش شدید حجم معاملات داشت. او اعتقاد داشت که از بین رفتن خوش‌بینی‌ها به احتمال احیای برجام و همچنین سقف‌شکنی دلار که موجب افزایش انتطارات تورمی می‌شود، قیمت مسکن در ماه‌های آتی روندی صعودی خود را ادامه دهد. وی همچنین مشکل سمت عرضه را نیز به واسطه افزایش قیمت مصالح بالا می‌دانست و عنوان کرد که طی ماه‌های اخیر روند صدور پروانه ساخت مسکن روند کاهشی قدرتمندی را طی کرده است و افزایش قیمت دلار به دلیل بالاتر بردن هزینه مصالح، این موضوع را تشدید خواهد کرد تا بازار مسکن از دو جبهه عرضه و تقاضا تحت فشار افزایش قیمت قرار بگیرد که رکود تورمی را محتمل گزینه برای آینده بازار می‌توان در نظر گرفت. او در نهایت در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم پایداری رکود تورمی در اقتصاد، برنده شرایط  موجود در بازار ملک تورم خواهد بود یا رکود؟ عنوان کرد که احتمال کاهش قیمت در شرایط کنونی وجود ندارد و به دلیل مشکلات موجود در سمت عرضه و افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری، افزایش قیمت بسیار محتمل‌تر است. وی افزود: انتظار افزایش قیمت شدید نیز به دلیل کاهش قدرت خرید افراد وجود ندارد و احتمالا بازدهی به اندازه تورم وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.