چرخش مدیران دارایی در بازار مسکن
۷ شهریور ۱۴۰۱ – ۲۰:۱۹

نظرسنجی بورسان طی ۴ ماه گذشته نشان می‌دهد که میل مدیران دارایی به فروش مسکن افزایشی جدی داشته و حالا کمتر کسی توصیه به خرید ملک می‌کند.

فردای اقتصاد: از خردادماه سال جاری «بورسان» شروع به انتشار شاخصی جدید به اسم شاخص اطمینان برای بازار سرمایه ایران کرد. برای تهیه این شاخص که حالا بعد از آمریکا و ژاپن، ایران سومین کشوری است که آن را منتشر می‌کند، از مدیران ارشد دارایی سوالاتی در خصوص آینده بازارهای مالی و بازار سهام پرسیده می‌شود. یکی از این سوالات در خصوص بازار مسکن است که در آن از شرکت‌کنندگان پرسیده می‌شود که در شرایط کنونی توصیه به خرید، نگهداری یا فروش مسکن دارند.

طبق آخرین نظرسنجی بورسان از مدیران دارایی که در ابتدای ماه جاری منتشر شده است، تنها ۲ درصد مدیران توصیه به خرید مسکن دارند. در این میان ۵۱ درصد مدیران دارایی اعتقاد دارند که بهترین استراتژی در بازار مسکن همچنان نگهداری خانه است. اما نکته جالب توجه این که ۴۷ درصد مدیران ارشد موسسات مالی اعتقاد دارند که باید ملک را فروخت و دوران خانه‌داری به سر آمده است.

این آمارها در حالی است که در اولین دور شاخص اطمینان بورسان که ابتدای خرداد امسال منتشر شد، ۷۲ درصد مدیران دارایی اعتقاد داشتند که بهتر است مسکن را نگه داشت، ۱۶ درصد توصیه به خرید داشتند و تنها ۱۲ درصد می‌گفتند که موعد فروش مسکن رسیده است. البته در پایان این ماه با انتشار آمار معاملات مسکن در خردادماه مشخص شد که کسانی که ملک خریده‌اند یا نگه داشته‌اند و نفروخته‌اند برنده شده‌اند. به گزارش بانک مرکزی در خردادماه تورم ماهانه بازار مسکن به بیش از ۸ درصد رسید و حجم معاملات هم به سقف ۴ ساله رسید.

در نظرسنجی ابتدای تیرماه هم نظرات مدیران دارایی خیلی به ماه قبل نزدیک بود. به طوری که تنها اندکی از توصیه‌کنندگان به خرید کاش یافت و در عوض کسانی که توصیه به نگهداری مسکن داشتند تقریبا به ۷۵ درصد رسید.

اما با داغ شدن مذاکرات از اواسط تیرماه انتظارات در بازارها از جمله بازار مسکن چرخید. به طوری که در نظرسنجی ابتدای شهریورماه تنها ۹ درصد مدیران دارایی توصیه به خرید مسکن داشتند و میزان کسانی که معتقد بودند موعد فروش ملک رسیده به ۲۹ درصد رسید. این روند افزایش میل مدیران دارایی برای فروش مسکن در نظرسنجی ماه جدید هم با سرعت ادامه یافته است.

برجام ورق بازی مسکن را می‌چرخاند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتظارات تورمی در بازارها ارتباط زیادی با احیا یا عدم احیای برجام دارد. بازار مسکن هم از این قضیه مستثنی نیست. به طوری که بررسی روند معاملات طی سه سال اخیر نشان می‌دهد که هر گاه انتظار برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها افزایش یافته است، حجم معاملات کم و سرعت رشد مسکن کند شده است. در سمت مقابل اما هر گاه مذاکرات به بن‌بست رسیده و احتمال رفع تحریم‌ها کاهش یافته است خریداران با قدرتی زیاد در سمت خرید مسکن فعال شده‌اند و شاهد رشد تندوتیز قیمت و حجم معاملات مسکن بوده‌ایم.

حال با عقب‌نشینی این چنین مدیران دارایی که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بازارها هستند، به نظر می‌رسد در صورت احیای برجام شاهد افت شدید تقاضای سرمایه‌گذاری و حتی افزایش عرضه مسکن‌های دپو شده باشیم. باید دید چنین اتفاقی می‌تواند به قیمت مسکن هم شوک وارد کند و آن را تحت تاثیر قرار دهد یا تخلیه حباب و اصلاح قیمت مسکن به صورت زمانی خواهد بود.

 چرخش مدیران دارایی در بازار مسکن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.