به موجب قانون جهش تولید مسکن ، از این پس، دریافت و استعلام کد رهگیری املاک بدون اخذ وجه و به طور رایگان از سایت ایران املاک امکان پذیر می باشد.

کد رهگیری، به منظور ایجاد امنیت در معاملات قولنامه ای ملک ایجاد شده است. به دلیل عدم اعتبار قراردادهای دست نویس در معاملات ملکی، در سال 1387، بخشنامه ای از سوی دولت برای مشاوران املاک صادر شد.

در بخشنامه مذکور، دولت، تمامی مشاوران املاک را موظف به ثبت تمام معاملات ملکی قولنامه ای خود، در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و دریافت کد رهگیری مختص به ملک نمود. این قراردادها شامل:  قراردادهای خرید و فروش ملک و رهن و اجاره آن است.

با استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و رهگیری، لفراد به راحتی می توانند از بدهی ملک به شهرداری و بانک ها مطع شوند.

مراحل دریافت کد رهگیری  املاک

مشاورین املاک می بایست برای دریافت کد رهگیری ملک، قرارداد قولنامه ای را در سامانه ثبت معاملات و املاک ثبت نمایند. در ادامه مراحل دریافت کد رهگیری و شرایط آن آورده شده است.

  • جهت ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور توسط مشاورین املاک، می بایست ابتدا عبارت سامانه ثبت معاملات املاک را در مرورگر اینترنتی خود جستجو نمایند.
  • پس از ورود به سامانه ثبت معاملات املاک، مشاوران می توانند گزینه ورود به سامانه سبز رنگ را انتخاب نمایند.
  • تمامی مشاورین املاک باید پیش از ورود به سامانه، ثبت قرار داد و دریافت کد رهگیری، در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت نام انجام داده باشند.

ملزومات دریافت کد رهگیری:

  • داشتن اصل کارت ملی، شناسنامه یا کارت اعتباری برای اتباع خارجی، همچنین اصل مدارک مالکیت در هنگام ثبت قرارداد در دفاتر املاک الزامی می باشد. این مدارک در اختیار مشاور املاک قرار می گیرد.
  • مدارک مالکیت می‌تواند شامل: سند تک برگ، قولنامه، بنچاق و هرگونه سند مرسوم دیگر باشد. همچنین در صورت لزوم، وکالت نامه، گواهی انحصار وراثت و موارد مشابه آن نیزمی بایست به مشاور ارائه شود.
  • در هنگام ثبت قرارداد، هر دو طرف معامله باید یک شاهد برای ثبت قرارداد همراه خود داشته باشد که مدارک شناسایی آن‌ها نیز برای دریافت کد رهگیری الزامی می باشد.
  • مشاور املاک، پس از تکمیل فرم پیش نویس قرار داد، اطلاعات را در سامانه بارگذاری می کند
  • تاییدیه کد پستی ملک مورد معامله هم یکی دیگر از اسناد مورد نیاز برای دریافت کد رهگیری می باشد.
  • پس از ثبت اطلاعات، قرارداد باید در سه نسخه پرینت گرفته شده و دو نسخه آن در اختیار هر یک از طرفین معامله قرار گیرد. نسخه دیگر نیز در اختیار مشاور املاک قرار می گیرد.
  • در نهایت پس از ثبت قرار داد قولنامه ای و دریافت کد رهگیری در بالای صفحات قرار داد، یک بار کد دوبعدی وجود دارد که شامل تمامی مشخصات معامله صورت گرفته اعم از آدرس دقیق ملک، نام و نام خانوادگی طرفین معامله، نام مالک و نام مستاجر است و با استفاده از بارکد خوان قابل خواندن می باشد.

کد رهگیری اجاره نامه چند رقمی است

پس از ثبت قرار داد قولنامه ای در سامانه ثبت معاملات املاک برای طرفین قرار داد یک کد رهگیری 13 رقمی به صورت پیامکی ارسال خواهد شد که کد پیگیری اجاره نامه نیز همانند دیگر معاملات یک عدد 13 رقمی می باشد و شایان به ذکر است که کد رهگیری املاک در سمت چپ برگه چهارم مبایعه نامه نیز چاپ شده است.

نحوه استعلام کد رهگیری املاک

برای استعلام کد رهگیری، افراد می‌توانند به سامانه ثبت معاملات املاک کشور مراجعه کرده و پس از وارد نمودن کد ملی و کد رهگیری ملک ۱۳ رقمی صحت قرارداد قولنامه ای خود را بررسی نمایند. آنان برای استعلام از طریق سامانه کد رهگیری املاک، مراحل زیر را دنبال نمایند.

پس از ورود به سامانه ثبت معاملات املاک، کاربران باید در بالای صفحه قسمت خدمات، گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب نمایند.

در صفحه جدید می بایست کد ملی شخصی که از طرفین قرارداد می باشد و کد رهگیری را به ‌همراه کد امنیتی وارد نموده و بر روی دکمه جستجو کلیک نمایند.

در صورت صحت اطلاعات، قرارداد مورد نظر در صفحه نمایش داده خواهد شد و می‌توانند یک نسخه از آن را چاپ نمایند

هزینه دریافت کد رهگیری املاک

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد: هیچ مشاور املاکی حق ندارد برای ارائه کد رهگیری از طرفین قرارداد هزینه‌ای دریافت نماید.

همانطور که گفته شد دفاتر مشاوره املاک نباید برای ثبت قراردادهای قولنامه ای و دریافت کد رهگیری، هزینه‌ ای از طرفین معامله دریافت کنند. البته در هنگام ثبت قرارداد، هزینه دریافت کد رهگیری از طریق سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور،  از دفاتر دریافت می نماید.

مشاورین می توانند برای مشاهده آخرین تعرفه جهت دریافت کد رهگیری، به صفحه تعرفه صدور کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مراجعه نمایند.

از آنجایی که برای ثبت نام و دریافت وام ودیعه مسکن، داشتن کدرهگیری برای اجاره نامه، ضروری است، به تمامی مستاجران توصیه می شود که قرادادهای اجاره خود را در دفاتر املاک معتبر و دارای مجوز منعقد کنند تا امکان ثبت نام در سامانه ثبت املاک و دریافت کد رهگیری از این سامانه را داشته باشند.

کد رهگیری املاک قولنامه ای

زمانی که در یکی از دفاتر املاک دارای مجوز، برای یک سند غیر رسمی، قرارداد قولنامه ای منعقد شود و اطلاعات مربوط به آن قرارداد در سایت ثبت معاملات املاک کشور یا همان سامانه ایران املاک ارسال شود، سامانه یک عدد 13 رقمی منحصر به فرد برای شناسایی و استعلام آن قرارداد صادر می کند که این عدد 13 رقمی، همان کد رهگیری املاک قولنامه ای می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.