اجاره نامه عادی بهتر است یا رسمی؟

در این مقاله خواهید خواند:

 

  • اجاره
  • انواع اجاره نامه
  • اعتبار قراردادهای اجاره
  • قراردادهای رسمی و مزایای آنها

اجاره

 

اجاره املاک به گونه ای است که در ازای استفاه از خانه یا ملک مورد نظر، هر ماه مبلغی که از قبل برای آن هر دو طرف معامله به توافق رسیده اند توسط مستاجر به صاحب خانه(موجر) پرداخت می شود. توافقاتی که بین دوطرف شکل میگیرد در همان ابتدای کار در قولنامه و یا همان اجاره نامه ذکر شده و طرفین قولنامه مربوطه را امضا و تایید می کنند. از جمله مواردی که بطور معمول در قراردادهای اجاره شاهد آن هستیم، می توان به تاریخ شروع و پایان اجاره، میزان مبلغ اجاره، مشخصات کامل طرفین قرارداد و ..  اشاره کرد. عقد قرارداد اجاره بایستی با دقت و توجه به نکات حقوقی آن تنظیم شود تا در صورت بروز مشکل قابل پیگیری بوده و افراد بتوانند نسبت به دریافت حقوق خود اقداماتی قانونی انجام دهند. بر همین اساس انواع اجاره نامه و شرایط آنها را در ادامه بررسی کرده و به شرح آنها خواهیم پرداخت.

 

 

انواع اجاره نامه

 

بر طبق مستندات موجود در دفاتر اسناد رسمی می توان انواع اجاره نامه را در موارد زیر خلاصه کرد:

 

  • اجاره محل سکونت یا منزل
  • اجاره محل کسب یا تجارت
  • اجاره موسسات خیریه یا درمانگاه ها

اعتبار قراردادهای اجاره

 

قراردادهای اجاره بسته به نوع تنظیم آنها متفاوت بوده و در نتیجه از ارزش و اعتبار متفاوتی نیز برخوردار می باشند. بطور قطع قراردادهایی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شوند از اعتبار بالاتری برخوردار بوده و تمامی موارد حقوقی ذکر شده در آنها لازم الاجرا بوده و در صورت نیاز قابل پیگیری می باشند. اما در کنار این نوع از قراردادها شاهد قراردادهایی به صورت عادی نیز هستیم. بطوری که این گونه قراردادها پس از توافق میان طرفین، توسط مشاورین املاک در بنگاه های معاملاتی تنظیم شده و طرفین آنرا تایید و نسخه هایی از آن را دریافت می کنند. اما قرارداد ذکر شده برای رسمی شدن بایستی حتما در دفاتر اسناد ثبت شود تا به لحاظ حقوقی قابل پیگیری باشد.

 

 

قراردادهای رسمی و مزایای آنها

 

قراردادهای مختلف تا زمانی که توسط مامورین دولت و در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسند حالت رسمی نداشته و می تواند مشکلاتی را برای طرفین قرارداد ایجاد کند. قراردادهای رسمی به سبب ثبت در دفاتر و بررسی های جانبی از اعتبار و ارزش بالاتری برخوردار بوده و در صورت بروز اختلاف میان طرفین قرارداد امکان احقاق حقوق برای آنها وجود داشته و میتواندد با مراجعه به مراجع قضایی آنرا پیگیری کنند. در مجموع قرارداد های رسمی در مقایسه با قراردادهای عادی دارای مزایایی می باشد که می توان موارد زیر را برای آنها برشمرد:

 

  • در زمان ثبت تمامی موارد جانبی با جزئیات کامل بررسی شده و در قرارداد ذکر می شود.
  • تمامی مفاد ذکر شده در آنها باید اجرا شود.
  • تمامی توافقات صورت گرفته بین طرفین در قرارداد ثبت می شود.
  • تاریخ تنظیم سند معتبر بوده و قابل استناد می باشد.
  • این نوع اسناد و مفاد ذکر شده در آنها غیرقابل انکار اند.

با توجه به نکات ذکر شده توصیه می شود در زمان عقد قرارداد اجاره برای اطمینان از توافقات و شرایط ذکر شده قرارداد مربوطه را به صورت رسمی ثبت کرده و در مقابل هزینه ای اندک،  اعتبار ی قابل قبول را دریافت کنید تا در زمان بروز مشکل با اطمینان بیشتری بتوانید اقدام کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.