براساس اطلاعات منتشر شده مرکز آمار، یاسوج تا بهار سال 1400، تنها شهری بوده که قیمت مسکن در آن زیر متری 2 میلیون تومان بوده است. اما درتابستان 1401 قیمت پیشنهادی مالکان برای فروش از 5 میلیون تومان آغاز و تا بالای متری 12 میلیون تومان هم به می‌رسد.

ارزان‌ترین شهر کشور کدام است ؟ | قیمت واقعی مسکن در ارزان‌ترین شهر ایران

قیمت مسکن در ارزان‌ترین شهر کشور؛ تردید درباره اطلاعات مرکز آمار ایران

در آخرین گزارش مرکز آمار ایران از قیمت مسکن و زمین در بهار 1400، شهر یاسوج نشان ارزان ترین شهر را از لحاظ قیمت مسکن به خود اختصاص داده بود. قیمت مسکن در این شهر یک میلیون و 787 هزار تومان اعلام شده بود.

 پس از آن بیرجند در رتبه دوم ارزان‌ترین شهرهای ایران قرار داشت؛ قیمت مسکن در بیرجند با قیمت متری 3 میلیون و 911 هزار تومان در مقام دوم و ایلام با 3 میلیون و 951 هزار تومان در مقام سوم قرار دارد.

اما بررسی فایل‌های فروش در شهر یاسوج در تابستان 1401 نشان می‌دهد تقریبا پیدا کردن آپارتمان فروشی زیر 5 میلیون تومان در شهر امکان ندارد. موضوعی که رسانه های محلی یاسوج نیز به آن واکنش نشان داده و نوشتند در مناطق مختلف شهر یاسوج قیمت مسکن و زمین متفاوت است یعنی در نقاطی از شهر یاسوج هر متر زمین تا 13 میلیون تومان خرید و فروش می شود و  امکان خرید مسکن با این قیمت توسط اقشار متوسط و کم درآمد جامعه وجود ندارد. در مناطق کمتر توسعه یافته شهر یاسوج که برخی امکانات زیرساختی مانند جاده آسفالت و همچنین حریم های عمرانی مشخص نشده است قیمت مسکن با متری حتی تا 5 میلیون تومان خرید و فروش می شود و قیمت اعلام شده مرکز آمار ایران حتی در حاشیه شهر یاسوج هم صدق نمی کند به گونه ای که در این مناطق حاشیه ای قیمت هر متر زمین بالای 3 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می شود.

براساس این گزارش طبق برخی منابع معتبر قیمت زیر 2 میلیون تومان در شهر یاسوج که از آن به عنوان ارزانترین شهر یاسوج یاد شده است نمی تواند معتبر باشد زیرا قیمت مسکن حتی در روستاهای دور دست مناطق حاشیه ای یاسوج بالای یک میلیون و 700 هزار تومان است.

در فایل‌های آپارتمان‌های پیشنهادی برای فروش بیشتر این املاک حتی املاک نوساز فاقد آسانسور و پارکینگ هستند، برخی از این آپارتمان ها در شرایط فروش اعلام شده که فاقد نما هستند. اما آپارتمان هایی که بالای متری 10 میلیون تومان قیمت گذاری شده از امکاناتی مانند آسانسور ، انباری و پارکینگ دارند. وضعیت اجاره هم در شهر یاسوج چندان مناسب نیست و مستأجران هم از افزایش چشمگیر قیمت اجاره گلایه دارند. رهن خانه از 180 تا 250 و بعضاً 300 میلیون رفته تا به غیر از افراد خاص و دارای تمکن مالی، زور بقیه مردم به این قیمت‌ها نرسد. در روستاهای اطراف یاسوج هم رهن‌ها دست کمی از قیمت‌های سطح شهر ندارد و این وسط مردم خانه به دوش و اجاره ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشین‌ها هستند که کمرشان زیربار این رهن‌های سنگین خم می‌شود.

Untitled-23

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.