امکان فروش امتیاز طرح ملی مسکن وجود دارد؟

باوجود تاکیدات مکرر وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه امتیاز طرح «نهضت ملی مسکن» قابلیت خرید و فروش ندارد و تا زمان تحویل واحد به متقاضی، هر گونه خرید و فروش غیر قانونی خواهد بود، مدیرکل شهرسازی یکی از استان‌ها خبر از افزایش معاملات غیرقانونی نهضت ملی مسکن داده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی «محمد صادقی» اظهار کرد: هر نوع خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن غیر قانونی بوده و تمام عواقب حقوقی و قضایی ناشی از آن متوجه فروشنده و خریدار است.

وی گفته است: باوجود اطلاع رسانی‌ها و هشدارها، بر اساس پایش و رصد میدانی شاهد افزایش خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن در استان قم هستیم.

صادقی گفت: متقاضی صرف پرداخت آورده اولیه وارد گردونه و چرخه طرح مسکن نهضت ملی می‌شود و این به معنای مالکیت بر واحد نیست.

وی توضیح داد: در هر نوع خرید و فروش واحدهای مسکونی، ثمن معامله یعنی جزییات واحد مسکونی از جمله خیابان، کوچه، بلوک، طبقه، شماره واحد، متراژ و… باید مشخص باشد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم امتیاز طرح نهضت ملی مسکن قابلیت خرید و فروش ندارد و تا زمان تحویل واحد به متقاضی، هر گونه خرید و فروش باطل و غیر قانونی خواهد بود.

صادقی گفته است: البته این نوع خرید و فروش در گذشته و در طرح مسکن مهر نیز توسط طرفین انجام می‌شده است که با گذشت بیش از یک دهه از شروع آن طرح، موارد شکایات حقوقی کماکان ادامه دارد و در اغلب موارد حقوق خریدار و یا فروشنده تضییع شده است.

تلاش برای کاهش ۲۰ درصدی قیمت تمام شده واحدهای مسکن ملی

امروز همچنین «محمدمهدی حیدری» سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: از اواسط سال گذشته سیستم خانه‌های پرینت سه بُعدی در دستور کار قرار گرفت که مجوز آن صادر شد و هم اکنون در طرح نهضت ملی مسکن به عنوان الگو و نمونه در حال اجراست.

وی گفته است: سیستم‌های ساختمانی پنل‌های AAC و همچنین سیستم large panel از دیگر فناوری‌های نویی است که توسط قرارگاه شهید رجایی و قرارگاه خاتم در دست اجراست. به این فناوری‌های نوین مجوز داده شده و هم اکنون سیستم large panel قرارگاه خاتم‌الانبیا در مهرگان قزوین شروع شده است.

به گفته وی، با اجرای فناوری‌های نوینی که مجوز فعالیت دارند سه موضوع کاهش قیمت تمام شده، کاهش سرعت ساخت و ارتقای کیفیت ساخت محقق می‌شود.

حیدری ادامه داد: هم اکنون در پروژه «مهرگان قزوین» سیستم large panel قرارگاه شهید رجایی که مربوط به قرارگاه خاتم و قرارگاه امام حسن است اجرایی شده و مرکز تحقیقات کار نظارت آن را در چهار نوبت انجام داده است. در خصوص پرینت سه بُعدی نیز قرار است که در مهرگان قزوین واحدهای تجاری با سیستم پرینت سه بعدی اجرا شود.

به گفته حیدری، در ایوانکی و در یزد احداث واحدهای مسکونی و تجاری به شکل پرینت سه بعدی اجرا خواهد شد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص مراحل بهره‌برداری از سیستم‌های نوین ساختمانی توضیح داد: صاحبان صنعت با ادارات کل راه و شهرسازی و شهرهای جدید وارد مذاکره می‌شوند و در بخش نظارت مرکز تحقیقات از ابتدا تا انتها از طراحی تا اجرا و تکمیل حضور کامل دارد.

وی تصریح کرد: اجرای فناوری‌های جدید ساختمانی از جمله سیستم large panel، سیستم پرینت سه بعدی حدود ۲۰ درصد به کاهش قیمت تمام شده واحدهای طرح نهضت ملی مسکن می‌انجامد. سرعت ساخت نیز در اجرا با این سیستم‌ها بسیار کوتاه خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.