انواع نورگیر سقفی

در این مقاله خواهید خواند:

نورگیر و ضرورت آن برای خانه ها

نورگیر ها بخش هایی از ساختمان هستند که به منظور تهویه مناسب هوا و ورود نور به خانه مورد استفاده قرار گرفته و اغلب دارای محافظ شیشه ای هستند. این بخش از ساختمان ها در خانه هایی که جهت گیری مناسبی برای استفاده از نور طبیعی ندارند بسیار مناسب بوده و تاثیر بسیاری در کیفیت هوا و نور آنها دارند.

استفاده از نورگیر ها برای بهره مندی از نور طبیعی برای ساختمان هایی که امکان تعبیه پنجره وجود ندارد اهمیت بسیاری پیدا می کند چرا که نور و تهویه مناسب هوا در ساختمان های مسکونی یکی از اصلی ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت. در نتیجه در ساختمان هایی که در زیر زمین قرار دارند گزینه ای مناسب بوده و می توان با کمک آنها شرایط آنها را بهبود بخشید. در صورت تعبیه مناسب نورگیر ها به سبب بهره مندی از نور طبیعی میزان استفاده از روشنایی های جانبی کمتر شده و در هزینه های نیز صرفه جویی خواهد شد.

با توجه به ضرورت استفاده از نور گیر مناسب در خانه ها، می توان مزایای این بخش را در موراد زیر خلاصه کرد:

  • استفاده از نور طبیعی
  • امکان تهویه مناسب هوای ساختمان
  • کاهش میزان استفاده از روشنایی مصنوعی
  • افزایش دمای خانه در فصول سرد
  • کاهش هزینه ها
  • امکان استفاده از گیاهان در ساختمان
  • بهبود شرایط زندگی در ساختمان مورد نظر
  • افزایش میزان انرژی در خانه و کاهش افسرگی
  • کاهش مشکلات جسمی افراد مانند کمبود ویتامین دی

انواع نورگیر

نورگیر ها در ساختمان های مختلف بسته به نوع کارکرد و جنس و طرح آنها متفاوت بوده و برای اهداف گوناگونی توسط معماران طراحی و اجرا می شوند و این بخش از ساختمان در بناهای مذهبی، اماکن تجاری و پاساژ ها، ساختمان های مسکونی و… متفاوت بوده و دارای انواع گوناگونی به شرح زیر است:

  • نورگیر مشبک

این نوع از نورگیرها با توجه به ظاهر شبکه ای و یا همان مشبکی که دارند علاوه بر تامین نور و تهویه مناسب هوا تاثیر بسیاری بر معماری ساختمان ها و زیبایی آن دارند. این نوع از نورگیرها که پیشینه ای قوی دارند اغلب در بناهای قدیمی و سنتی بکار رفته و به عنوان طرحی سنتی قابل استفاده در این گونه ساختمان ها می باشد.

  • نورگیر هرمی

همانطور که گفته شد انواع نورگیر بسته به شکل آنها متفاوت بوده و هر کدام کاربرهای خاث خود را دارند. نورگیر های هرمی به گونه ای تعبیه می شوند که قاعده هرم نورگیر با سقف خانه هم تراز بوده و محافظ های نورگیر قاعده های هرم را تشکیل می دهند.

نورگیر هرمی

نورگیر هرمی

  • نورگیر لوله ای

نورگیر های لوله ای به گونه ای طراحی می شوند که نور مناسب خانه از طریق حفره ای لوله مانند از پشت بام به درون خانه هدایت می شود. این نورگیر ها مزیتی بزرگ دارند که در فضای پشت بام جای کمی اشغال کرده و برای خانه هایی که فضای کافی برای تعبیه انواع دیگر نورگیر را ندارند مناسب است.

  • نورگیر ثابت

نورگیرهای ثابت به گونه ای طراحی می شوند که امکان باز و بسته شدن نداشته و بطور ثابت تنها برای تامین نور خانه طراحی می شوند. این نوع نورگیر ها معمول ترین آنها بوده و در بسیاری خانه های که از نورگیر سقفی برخوردارند، آنها را شاهد هستیم.

  • نورگیر محدب

نورگیر های محدب یا حبابی دارای انحنایی در پوشش و محافظ نورگیر هستند که ویژگی های مثبتی را برای آنها و ساختمان مورد نظر رقم زده است. بطوری که این نورگیر ها به سبب انحنای ذکر شده قابلیت پخش نور بسیار خوبی دارند و زمانی که نور خورشد به آنها تابیده می شوند بجای تابش و هدایت نور به یک نقطه در ساختمان نور حاصل را در کل اتاق پخش می کنند لذا حتی با دریافت مقدار کمی از نور خورشید قابلیت تامین نور برای کل فضا مورد نظر را دارا هستند.

نورگیر پلیمری محدب

  • نورگیر طاقی

نورگیر های طاقی به سبب وسعت زیادی که شامل می شوند دارای کارکرد محدودی بوده و اغلب برای ساختمان های غیر مسکونی استفاده می شوند. چرا که این نورگیر ها به سبب وسعت بالا، دارای هدر رفت بالای انرژی در ساختمان های مسکونی بوده و علاوه بر این حریم خصوصی ساکنین خانه را به خطر می اندازد.

نورگیر طاقی

  • نورگیر تهویه ­ای

این نوع از نورگیر ها دارای مزایای زیادی بوده و برای ساختمان هایی که فضای بسته تری دارند بسیار مناسب است. این نورگیر ها علاوه بر تامین نور ساختمان قابلیت باز و بسته شدن داشته و در نتیجه برای تامین هوای ساختمان و تهویه مناسب آن بسیار کاربرد دارند. نورگیر های تهویه ای دارای دریچه ای هستند که در صورت نیاز امکان باز و بسته شدن دارد.

از طرفی امکان تعبیه دریچه در بسیاری از انواع نورگیر ها که ذکر شد وجود داشته و لذا قالیت ترکیب با این نوع از نورگیر را دارا می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.