اقتصاد ۱۰۰ – رئیس کمیسیون عمران جزئیات جلسه اعضای این کمیسیون با مسئولان وزارت راه گفت: تأسفانه ابزارهای اجرایی قانون کامل نبوده و برخی از اعضای کابینه دولت اعتقاد کافی به اجرای قانون نداشته و در حوزه پرداخت تسهیلات و تأمین زمین با وزارت راه همکاری نمی‌کنند.

جهش تولید مسکن به اراده‌ای بیش از وزارت راه نیاز دارد

به گزارش گروه مسکن اقتصاد ۱۰۰، «محمدرضا رضائی کوچی»، رئیس کمیسیون عمران به همراه جمعی از اعضای این کمیسیون به منظور نظارت میدانی از پروژه‌های عمرانی خراسان رضوی و بررسی موانع تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به این استان سفر کردند.

بر اساس این گزارش بازدید از بافت فرسوده کلانشهر مشهد به ویژه اطراف حرم حضرت امام رضا (ع) و بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی این منطقه و همچنین نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استانی از جمله برنامه‌های نظارتی اعضای کمیسیون عمران مجلس در این سفر بود.

بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها نیز دستور کار تقنینی اعضای کمیسیون عمران بود.

محمدرضا رضائی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در در تشریح جزئیات سفر به استان خراسان رضوی در توضیح نشست مشترک با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و معاونان او، عبدالله ارجایی، شهردار و اعضای شورای شهر مشهد برگزار شد با تأکید بر اینکه قانون جهش تولید مسکن، قانونی مترقی و کامل است، گفت: متأسفانه ابزارهای اجرایی قانون کامل نبوده و برخی از اعضای کابینه دولت اعتقاد کافی به اجرای قانون نداشته و در حوزه پرداخت تسهیلات و تأمین زمین با وزارت راه همکاری نمی‌کنند.

کوچی افزود: برای اجرای قانون جهش تولید مسکن به عنوان یکی از نیازهای واقعی کشور اراده‌ای فراتر از وزارت راه لازم است.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه در ایجاد زیرساخت برای زمین‌های الحاق شده به شهر با مشکل مواجه خواهیم شد، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید در شورای عالی مسکن طرح های تفصیلی را به‌گونه‌ای تصویب کند که با ارائه مشوق‌های متناسب جامعه هدف را به سمت احیای بافت‌های فرسوده‌ سوق دهد. در حال حاضر عمده نگاه‌ها به احداث شهرهای جدید و الحاق زمین‌های کشاورزی به شهرهاست، ممکن است در عمل کار ساده‌ای به نظر برسد اما در ایجاد زیرساخت در آن مناطق با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد، از این رو شهرداران باید با ارائه مشوق‌ به متقاضیان، نیاز مسکن را در بافت‌های فرسوده تامین کند.

او با بیان اینکه عمده درآمد شهرداری‌ها از محل درآمدهای اختصاصی آنها بوده و سهم دولت در این زمینه بسیار اندک است، اظهار کرد: ما باید با افزایش اوراق مشارکت و ارتقا سهم دولت در حمل و نقل عمومی به شهرداری‌ها کمک کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سه موضوع بسیار مهم لایحه حمل و نقل عمومی و کنترل مصرف سوخت، اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و همچنین اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حال بررسی است. لذا از مسئولان و متخصصان این حوزه‌ها درخواست داریم نظر کارشناسی خودشان را به کمیسیون انتقال دهند تا قانون کامل و جامعی تدوین شود.

رضایی کوچی عنوان کرد: در قانون بودجه سال آتی تلاش می‌کنیم موضوع تهاتر بدهی شهرداری‌ها با دولت و افزایش ثبت اوراق مشارکت را  مدنظر قرار دهیم.

رضایی کوچی با اشاره به لزوم افزایش اختیارات مدیران شهری، اظهار کرد: اگر از شهرداران انتظار داریم کار خودشان را به درستی انجام دهند باید به همان میزان اختیاراتشان را نیز افزایش دهیم. به عنوان مثال در قانون اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تلاش کردیم اختیارات سازمان نظام مهندسی را افزایش دهیم و معتقدیم همین کار را نیز باید برای شهرداری‌ها انجام داده تا اختیاراتشان افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ، اظهار کرد: برای استفاده از منابع مالی خارجی موانعی وجود دارد که باید با حضور شهرداران موارد مذکور مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات این حوزه رفع شود. همچنین در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز تلاش کردیم درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها واریز شود.

او با اشاره به لزوم تعیین تکلیف زمین‌های قولنامه‌ای، عنوان کرد: این موضوع در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گرفته و حل و فصل خواهد شد همچنین برای پرداخت بدهی ارزی شهرداری‌ها به صندوق توسعه ملی نیز در کمیسیون عمران تصمیم گیری خواهیم داشت.

رضایی کوچی با اشاره به زمین‌های تصرفی دولتی که در اختیار مردم بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۴ میلیون خانواده با این موضوع درگیر هستند که ما در قانون بودجه ۱۴۰۱ آن را مورد بررسی قرار دادیم، دولت نیز آیین‌نامه آن را ابلاغ کرده اما استانداران و شهرداران باید با پیگیری این موضوع در مسیر رفع مشکلات مردم گام بردارد.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.