خونه بخرم یا ماشین؟

در این مقاله خواهید خواند:

 

سرمایه گذاری

 

اکثر افراد در بسیاری از مواقع هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری دچار تردید شده و نمی دانند کدام بازار برای سرمایه و ندگی آن ها انتخاب بهتر و عاقلانه تری می باشد. سرمایه گذاری در بازار های مختلف برای هر فرد و خانواده ای متفاوت بوده و نمی توان تقلید گونه وارد عمل شد.در این میر می بایست ابتدا شرایط مالی و رفاهی خانواده، امکانات در دسترس آن ها، سطح درآمد، میزان بدهی، مدت زمان در دسترس و همچنین ریسک پذیری شخص سرمایه گذار را در نظر داشت. به عبارتی برای خانواده های مختلف با شرایط مالی و روحی متفاوت گزینه ها یکسان نبوده و نباید با این دید که دیگری با فلان سرمایه گذاری به سود رسیده است، اقدام کرد.

 

در این مقاله سعی داریم به این سوال که خرید ملک بهتر است یا ماشین پاسخ مناسبی بدهیم تا افراد با شرایط مختلف بتوانند تصمیم بهتری برای سرمایه و آینده خود بگیرند.

 

در همین رابطه بخوانید:

 

بهترین سرمایه گذاری الان کجاست؟

 

خونه بخرم یا ماشین؟

 

خونه بخرم یا ماشین؟

 

با توجه به اهمیت خانه و ماشین در زندگی افراد و سطح رفاهی آن ها می توان گفت این سوال بسیار مهم بوده و برای تمامی افراد با سطوح مختلف مالی مطرح می باشد. نیاز به داشتن سرپناه و همچنین نیاز به جا به جایی با خودرو تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی افراد داشته و می تواند بخشی از سرمایه افراد را به خود اختصاص دهد. اگر این سوال برای شما نیز مطرح می باشد ابتدا می بایست نکات زیر را مد نظر داشته و سپس تصمیم گیری کنید.

 

خونه یا ماشین؟ نیاز و اولویت زندگی شما چیست؟

 

برای برخی افراد خانه اولویت بالاتری بوده اما برای دیگری داشتن ماشین. این نکته بسته به شرایط زندگی افراد و سطوح درآمدی آن ها متفاوت است اما اولین موردی که می تواند تعیین کننده باشد مشخص کردن اولویت شخص و خانواده او خواهد بود. اگر اولویت شما مشخص باشد تردید نکرده و برای خرید اقدام کنید.

 

هدف شما از خرید خونه یا ماشین؟

 

سمایه گذاری در بازار های مختلف می تواند با هدف افزایش سرمایه و یا مصرف انجام شود. به عبارتی فرد ملک و ماشین شخصی خود را داشته و برای افزایش سرمایه قصد بررسی بازار ها را دارد اما دیگری ممکن است این گونه نبوده و برای خرید اولین ملک یا اولین ماشین خود اقدام کرده باشد. در این شرایط نحوه بررسی ها کاملا متفاوت بوده و افراد نباید شرایط خود را با یکدیگر بسنجند.

 

 ریسک پذیری فرد

 

اگر شما فرد ریسک پذیری نیستید سرمایه گذاری های امن را انتخاب کرده و برای بلند مدت برنامه ریزی کنید. اگر در شرایطی که ریسک پذیر نیستید اقدام به سرمایه گذاری های کوتاه مدت کنید ممکن است به سبب نوسانات روحی تصمیماتی عجولانه گرفته و سرمایه خود را به خطر اندازید. در این شرایط ملک و خرید خانه یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.

 

میزان سرمایه فرد

 

سرمایه لازم برای خرید خانه و ماشین می تواند بسیار متفاوت باشد. اگر با توجه به نیاز خانواده ملکی با شرایط بهتر برای زندگی انتخاب کنید، این تفاوت بالاتر رفته و نمی توان یک میزان سرمایه مشابه را برای خرید ملک و ماشین در نظر گرفت. اگر سرمایه شما اندک بوده و امکان افزایش آن به کمک وام یا … وجود ندارد می بایست به گزینه سبک تر یعنی ماشین فکر کرده و روش های مختلف برای سرمایه گذاری بر روی خودرو را مورد بررسی قرار دهید. از طرفی ممکن است فرد در طول زمان امکان بدست آوردن مبالغ بالاتر را داشته باشد که در این شرایط پیش خرید ملک در مناطق رو به رشد نیز گزینه ای مناسب بوده و با بررسی کامل شرایط می توان به آن فکر کرد.

 

 

خونه یا ماشین؟

 

شرایط نگهداری

 

اگر برای خرید خانه یا ماشین در حال بررسی هستی این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر به عنوان سرمایه گذاری اقدام می کنید و قصد استفاده شخصی را ندارید می بایست شرایط نگهداری را نیز مد نظر داشته باشید. به عنوان مثال اگر اقدام به خرید ماشین کنید می بایست مکانی امن به لحاظ عدم سرقت و یا آسیب دیدگی ماشین داشته باشید تا بتوانید از سرمایه خود محافظت کنید. در این شرایط ملک انتخاب مناسب تری می باشد. چرا که به لحاظ نگهداری و امنیت بهترین گزینه در میان بازارهای موجود می باشد.

 

امکان از دست رفتن سرمایه

 

در زمان مقایسه خرید خانه یا ماشین توجه به این نکته که ممکن است سرمایه شما با خرید ماشین با یک تصادف کوچک مورد حمله قرار گیرد اهمیت بالایی خواهد داشت. اگر شما سرمایه خود را برای بخرید ماشین و یا احسن کردن آن خرج کنید این امکان را نیز باید مد نظر داشته باشید که فردای همان روز امکان دارد با یک تصادف تنها سرمایه خود را به راحتی از دست بدهید. اما خرید ملک این امنیت خاطر را به شما می دهد که در طول سالیان متمادی پابرجا بوده و امکان چنین اتفاقاتی برای آن بسیار پایین می باشد.

 

توان فرد برای جمع کردن سرمایه

 

میزان درآمد و شرایط رفاهی شما چگونه است؟ در چه مدت زمانی خواهید توانست مجدد سرمایه را جمع کرده و برای خرید خانه که بزرگترین گزنه در سبد دارایی افراد می باشد را تهیه کنید؟ در نظر بگیرید سرمایه‌ای که اکنون در دست دارید و می‌توانید با آن به هر شکلی خانه شخصی‌تان را بخرید، در صورتی که تمام یا حتی تنها بخشی از آن صرف خرید ماشین دلخواهتان شود، چه مدت زمانی طول خواهد کشید تا دوباره این سرمایه به صورت کامل و در حد خرید خانه و مسکن شخصیتان در پس‌انداز زندگی‌تان جمع گردد؟

 

عمر خانه یا ماشین

 

با توجه به استهلاک خانه و ماشین می توان خانه را گزینه بهتری دانست. چرا که در طولانی مدت با افت قیمت کمتری همراه بوده و مخارج آن در مقایسه با ماشین کمتر می باشد.

 

یکجا شدن تمامی سرمایه های شما

 

با توجه به هزینه لازم برای خرید خانه و شرایط بازار و همچنین برخود افراد در زمان خرید این طور گفته می شود که زمانی که شما برای خرید خانه اقدام می کنید علاوه بر سرمایه مشخصی که در دست دارید تمامی قدرت شما برای اضافه کردن مبلغی بر این میزان سرمایه، به منظور داشتن خرید، بهتر یکجا شده و شما در کمال ناباوری مبلغی بیشتر از آنچه فکر میکرده اید برای سرمایه گذاری خواهید داشت. این تلاش و تقلا شما برای خرید بهتر در دیگر بازار ها کمتر دیده شده ولی در بازار مسکن و زمان خرید خانه به کرات اتفاق می افتد. شاید این تقلا و شرایط حاصل از آن مدت کوتاهی شما را دچار سختی کند اما پس از گذشت مدت کوتاهی از این اتفاق، نسبت به انتخاب و تصمیم خود خرسند خواهید بود.

 

علاوه بر این در زمان سرمایه گذاری روی خانه، اگر هدف استفاده شخصی نباشد، می توان به رهن ملک و مبلغ ناشی از آن برای بیشتر کردن سرمایه نیز فکر کرد.

 

 

 

سرمایه گذاری در کدام بازار ارزش بالاتری دارد؟

 

سرمایه گذاری در کدام بازار ارزش بالاتری دارد؟

 

با توجه به موارد ذکر شده و شرایط موجود می توان خانه و ملک را گزینه بهتری برای سرمایه گذاری دانست. چرا که نرخ خانه در طولانی مدت با افزایش بسیاری همراه بوده و با سود مناسبی همراه می باشد. علاوه بر این در شرایط مشابه کفه ترازو به سمت ملک بوده و می توان این سرمایه گذاری را در تمامی شرایط همراه با سود دانست. اما با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور برای سرمایه گذاری کوتاه مدت می توان خودرو را گزینه مناسبی دانست، اما ریسک این سرمایه گذاری را نباید نادیده گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.