در طول برنامه ششم توسعه دولت موظف بود ، به بازآفرینی سالیانه 270 محله، نوسازی و مقاوم سازی سالیانه 200 هزار واحد مسکن روستایی و ساخت یا خرید حداقل صدوپنجاه هزار واحد مسکن اقشار کم درآمد در سال اقدام کند. اتفاقی که نیفتاده است.

عملکرد غیر قابل دفاع بنیاد مسکن در نوسازی مسکن روستاییان

به گزارش اقتصاد 100، نتایج ارزیابی های صورت گرفته در گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که اقدام های انجام شده توسط دولت با اهداف برنامه ششم توسعه فاصله دارد. به طوری که برای 48 درصد از محلات هدف، برنامه اقدام تدوین شده است. از این میزان 40/6 درصد از پروژه های مصوب خاتمه یافته اند.

درخصوص مسکن روستایی از مجموع یک میلیون واحد مسکونی پیش بینی شده در برنامه، 67/28 درصد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ شده و تنها 28 درصد از واحدهای مسکونی نوسازی و بهسازی شده اند.

برآوردهای انجام شده از میزان مساحت و جمعیت ساکن در سکونتگاه های ناپایدار شهری و روستایی، عنوان شد که هشدارهای جدی بیانگر در اولویت بودن این مسئله است.

در ادامه گزارش فوق آمده است که اهمیت این موضوع تا آنجاست که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مسائل و مشکلات مربوط به این مناطق را مورد تأکید ویژه قرار داده و در سیاست های کلی مسکن (1389)، شهرسازی (1389) و پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه (1384) ضرورت احیای بافت های ناکارامد شهری و روستایی را ابلاغ کرده اند.

شایان ذکر است در همین راستا، ماده (59) قانون برنامه ششم توسعه کشور در چارچوب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (1387)، بازآفرینی بافت های ناکارامد شهری و روستایی را در دستور کار دولت قرار داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.