اقتصادنیوز: متوسط قیمت مسکن در تهران چقدر است؟ دو نهاد آماری کشور دو نرخ متفاوت از متوسط قیمت مسکن ارائه می‌کنند.
قیمت مسکن در تهران چند؟ + جدول

به گزارش اقتصادنیوز قیمت هر متر مربع مسکن در تهران چقدر است؟ بانک مرکزی یک نرخ اعلام می کند و مرکز آمار نرخ دیگری. بانک مرکزی می‌گوید میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران 43 میلیون و 200 هزار تومان است و مرکز آمار این نرخ را 46 میلیون و 100 هزار تومان اعلام می‌کند.

به جز این تفاوت سه میلیون تومانی میان قیمت متوسط مسکن در تهران تورم ماهیانه اعلامی دو مرکز هم متفاوت است. بانک مرکزی رشد 1.1 درصدی قیمت در شهریور نسبت به مرداد را اعلام کرده که نه تنها نسبت به ماه گذشته کم تر بود بلکه در سال جاری به کف رسیده است. قیمت مسکن نسبت به مرداد رشد داشته است اما این رشد نسبت به ماه‌های گذشته بسیار کم تر بوده و با یک شیب خیلی ملایم رشد کرده است. اما مرکز آمار رشد قیمت در شهریور ماه نسبت به مرداد را 3.3 عنوان کرده، برخلاف بانک مرکزی سرعت رشد قیمت مسکن را از ماه گذشته بیشتر اعلام کرده است.

اما معاملات مسکن به عنوان یک عنصر تأثیر گذار در بازار به استناد هر دو نهاد آماری کاهشی بوده است چرا با وجود کاهش حجم معاملات قیمت افزایشی بوده است؟

یکی از دلایل مهم این است که معاملات معمولا با قیمت های بالا ثبت شده است و در عین حال رکود نسبی نیز در خرید و فروش بازار مسکن وجود داردو تقاضا برای خرید افت کرده و به تعبیری معاملات محدودی که در پایتخت انجام می شود ناشی از تورم انتظاری قرار دادها با نرخ های بالا منجر به قرار شده است.

اکوایران در این باره نوشت: این اتفاق در تابستان 99 و پیش از ریزش بازار سرمایه هم اتفاق افتاده است و در شرایطی  که سرمایه ها در بازار سرازیر می شد خرید و فروش های محدود با قیمت های بالا ثبت شد اما علت تفاوت آماری بانک مرکزی و مرکز آماردر تورم مسکن چیست و آمار کدام نهاد به واقعیت نزدیک تر است؟

مهم ترین تفاوت در نحوه محاسبه تورم مسکن است . مرکز آمار تورم را براساس شاخص  قیمت و اعمال تعدیل های  کیفی محاسبه می کند و بانک مرکزی براساس  میانیگن قیمت تورم مسکن را اعلام می کند . مرکز آمار شاخص قیمت مسکن عوامل بیرونی تاثیر قیمت مسکن مانند مساحت و معاملات و رفاهیات و … را حذف می کند و تا متوسط قیمت قیمت بها واقعیت نزدیک تر باشد .

محله

    متراژ(مترمربع)

   سن بنا (سال)

   قیمت کل (تومان)

میدان امام حسین

145

نوساز

5 میلیارد و 500میلیون

توانیر

92

30

5 میلیارد و 50 میلیون

سهروردی جنوبی

63

30

3 میلیارد و 800میلیون

جشنواره

54

20

یک میلیارد و 450میلیون

شریعتی

105

18

5میلیارد و 250 میلیون

جمالزاده شمالی

86

20

3 میلیارد و 480میلیون

محلاتی

78

11

2 میلیارد و 800میلیون

فاطمی

131

30

4 میلیارد و 300 میلیون

قنات کوثر

167

یک

12 میلیارد و 500میلیون

یوسف آباد

 112

یک

8 میلیارد و 960میلیون

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.