لایحه وزارت اقتصاد برای کاهش سهم مسکن از تسهیلات و مخالفت مجلس

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به پرداخت ۵۰درصد تسهیلات بانکی به حوزه سوداگری در ۱۰ سال اخیر گفت:وزارت اقتصاد به‌دنبال کاهش سهم تسهیلات مسکن به ۷ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجتبی یوسفی در خصوص عدم همراهی بانک‌ها با نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: اگر امروز در حوزه تامین منابع مالی در بخش مسکن دچار مشکل است باید ببینیم نگاه برخی افراد تصمیم‌گیر در حوزه پولی و مالی کشور نسبت به پرداخت تسهیلات و تامین منابع مورد نیاز برای حوزه مسکن چه بوده است.

وی ادامه داد: از رئیس‌جمهوری و معاون اول تشکر می‌کنم که طی یکسال و چند ماه اخیر سپری شده از عمر دولت 6 جلسه شورای عالی مسکن برگزار شده است. در دولت قبل در 8 سال 2 جلسه در سطح رئیس‌جمهور برگزار نشد.

وی افزود: این مسئله نشان می‌دهد دولت به یکی از موضوعات اصلی سبد خانوار که حداقل  50 تا 55 درصد سبد هزینه خانوارهاست، توجه ویژه دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: وزیر وقت راه و شهرسازی دولت قبل معتقد بود تسهیلات مسکن تورم‌زاست. بر فرض محال که تسهیلات تورم‌زاست؛ آیا برای تامین 50 تا 55 درصد هزینه سبد خانوار، دولت نمی‌خواهد برنامه‌ای در خصوص مسکن‌های حمایتی داشته باشند.

یوسفی با بیان این‌که حداقل 140 حرفه به حوزه مسکن به‌عنوان پیشران اقتصاد متصل است، اظهار کرد: به ازای هر 100 متر مربع مسکن 2 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به‌کار می‌شوند. یعنی اگر 4 میلیون مسکن در کشور ساخته شود، حداقل 8 میلیون شغل در صنعت مسکن و ساختمان ایجاد خواهد شد. این یعنی پیشران اقتصاد و حل مشکل بیکاری و رونق اقتصادی.

وی با یادآوری این‌که در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 حداقل 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مسکن مهر پرداخت شد، گفت: اتفاقا در حوزه مسکن در بسیاری مواقع که تسهیلات را پرداخت کرده‌ایم به‌عنوان یک اهرم تورم را کنترل کرده است.

وی با قدردانی از رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور بابت توجه به معیشت مردم  قشر ضعیف و متوسط در بخش مسکن،‌گفت: این در حالی است که سیستم بانکی این مسئله را قبول ندارد. در قانون جهش تولید باید هر سال 20 درصد تسهیلات به بخش مسکن اختصاص یابد.

وی یادآور شد: طی 10 سال اخیر رشد تسهیلات بخش مسکن از 17 درصد در سال 90 به 6.1 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: این در حالی است که در حوزه سوداگری پرداخت تسهیلات 50 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی شده امسال 4000 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که ما می‌گوییم 20 درصد این مبلغ باید به بخش مسکن اختصاص یابد، تاکید کرد: یعنی باید حدود 500 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن اختصاص یابد.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی خواستند لایحه‌ای را به مجلس بیاورند تا تسهیلات از 20 درصد مصوب و بودجه سال 1400 به 7 درصد کاهش دهند. با  این لایحه مخالفت کرده‌ایم و این را هم مصوب نخواهیم کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: اگر می‌گوییم 24 هزار میلیارد تومان از ابتدای سال -در طرح نهضت ملی مسکن- تسهیلات پرداخت شده، حدود 21 هزار میلیارد از این مبلغ مربوط به آورده مردم بوده است.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.