آمارها نشان می‌دهد بیشترین رشد قیمت در میان همه بازارها از ابتدای سال تاکنون مربوط به مسکن بوده و رشد قیمت مسکن حتی از تورم هم پیشی گرفته است این در حالی است که با نزول قیمت خودرو در یک ماه گذشته بازده سرمایه‌گذاری در بازار خودرو برای نخستین بار از سال ۱۳۹۷ تاکنون منفی شد.
 مسکن صدرنشین بازدهی بازارها شد/ خودرو به قعر رفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری ، از ابتدای سال‌جاری تحت‌تأثیر تغییر سیاست‌های اقتصادی، بازارها دستخوش تغییر و تحول شده‌اند به‌طوری که آمارها نشان می‌دهد که روند رشد قیمت‌ها در بازار طلا و ارز متوقف شده است و بازارخورو هم که در طول چند سال گذشته با رشد قیمت زیادی مواجه شده بود با ثبات مواجه شده و حتی در یک ماه گذشته با افت قیمت روبرو شده است. در چنین شرایطی اما قیمت مسکن برخلاف سایر بازارها با رشد همراه شده و روند رشد قیمت‌ها در این بازار همچنان ادامه دارد. تنها بازاری که در این مدت با تغییر چندانی مواجه نشده بازار سهام است که همچنان در رکود است.

بازار مسکن در صدر

آن طور که آمارها نشان می‌دهد بازار مسکن از ابتدای سال تاکنون با بیشترین رشد قیمت مواجه شده و با ۳۰درصد رشد در ۵ماه امسال در صدر همه بازارها قرار گرفته است.

روند رشد قیمت‌ها در بازار مسکن حتی از نرخ تورم هم بیشتر بوده است. مطابق داده‌های مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده که بیانگر نرخ تورم است در ۵ماه سال‌جاری ۲۸درصد رشد کرده است که این میزان کمتر ازمیزان رشد قیمت‌ها در بازار مسکن است.

به‌نظر می‌رسد تحت‌تأثیر تغییر و تحولات اقتصادی، نقدینگی در ۵ماه گذشته به سمت بازار مسکن حرکت کرده و همین عامل ازجمله دلایل رشد قیمت مسکن بوده است. این در حالی است که از سال ۱۳۹۷تا میانه‌های سال قبل بخش زیادی از نقدینگی به سمت بازار سهام، طلا، ارز و خودرو حرکت کرده بود اما سیاست‌های اعمال شده برای ثبات در بازار طلاو ارز منجر به تغییر جهت نقدینگی شده است.

خودرو در قعر جدول بازارها

با وجود آنکه از سال ۱۳۹۷تا پایان سال قبل بخش زیادی از نقدینگی به سمت بازارخورو حرکت می‌کرد تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد به‌دلیل ثبات قیمت‌ها از ابتدای سال تاکنون حجم سرمایه‌گذاری واسطه‌ای در این بازار کمتر شده است.

آمارها همچنین نشان می‌دهد به‌دلیل افت قیمت خودرو به‌ویژه در یک ماه گذشته بازده سرمایه‌گذاری در این بازار برای نخستین بار در ۳سال گذشته منفی شده است.

طبق این اطلاعات میانگین قیمت یک سبد از خودروهای پر فروش داخلی از ابتدای امسال تاکنون با ۱۵.۲درصد افت مواجه شده یعنی بازار خودرو از نظر میزان بازده در قعر جدول قرار گرفته و برآورد می‌شود سرمایه‌گذاری در این بازاردیگر برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی نداشته باشد و نقدینگی به سمت این بازار حرکت نکند.

به‌نظر می‌رسد علت اصلی نزول قیمت در بازار خودرو به‌ویژه در یک ماه گذشته برنامه دولت برای آغاز واردات از مهرماه و انتظار برای کاهش قیمت دلار تحت‌تأثیر مذاکرات هسته‌ای است. ضمن اینکه تلاش‌های زیادی از سوی وزارت صنعت برای افزایش تیراژ تولید در دست انجام است.

سرمایه‌گذاران واسطه‌ای انتظاردارند با آغاز واردات و رشد تولید حجم عرضه خودرو در بازار افزایش یابد. از طرف دیگر با توجه به انتشار خبرهایی در مورد نتایج مذاکرات هسته‌ای انتظار می‌رود هزینه ساخت داخل کاهش یابد و این موضوع اثر خود را در بازار خودرو نمایان کند. چنانچه رویه فعلی ادامه یابد می‌تواند پرونده رشد بی‌وقفه قیمت خودرو را که از سال ۱۳۹۷تا ۱۴۰۰رخ داده، بسته شده تلقی کرد.

طلا، ارز و بورس

برخلاف بازار مسکن که سطح رشد قیمت‌ها در آن حتی از تورم هم بیشتر بوده است بازارهای طلا، ارز و سهام نتوانسته‌اند رشدی حتی معادل نرخ تورم داشته باشند. این موضوع برای بازارهای طلا و ارز، رویدادی امیدوارکننده است اما برای بازار سهام نا مطلوب است چرا که بازارهای طلا و ارز تورم زا هستند اما بورس بازاری ضدتورمی است و نزول آن برای اقتصاد اثرات مثبتی ندارد.

آن طورکه آمارها نشان می‌دهد میزان رشد قیمت دلار و سکه در طول ۵ماه نخست سال‌جاری ۱۰درصد بوده است که فاصله زیادی با تورم ۲۸درصدی ۵ماه گذشته دارد. این یعنی سرمایه‌گذارانی که از ابتدای امسال در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند نتوانسته‌اند از دارایی‌های خود در برابر تورم حفاظت کنند.

نکته مهم‌تر اما این است که میزان رشد شاخص بورس که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در طول ۵ماه گذشته در حدود ۴درصد رشد کرده است. مقایسه این رقم با نرخ تورم نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در طول ۵ماه گذشته با زیان مواجه شده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.