معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به ریل اصلی برمی‌گردد؟

گرچه طی سال‌های اخیر متولی مسکن کشور از اهداف تعیین شده برای این بخش دور شده بود که به‌نظر می‌رسد با انتصاب معاون جدید وزیر راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان به ریل اصلی خود باز خواهد گشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نیمه ماه جاری پس از مدت‌ها گمانی‌زنی سرانجام معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد. بر این اساس طی حکمی از سوی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هادی عباسی اصل جایگزین محمود محمودزاده شد.

وزیر راه در حکم انتصاب از هادی عباسی انجام 3 کار ویژه را خواسته است؛

1- بسیج تمامی امکانات وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن، بنیاد مسکن و ظرفیت‌های مردمی برای تحقق اهداف دولت در زمینه احداث مسکن، پیشبرد عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن، اتمام پروژه‌های باقی مانده از مسکن مهر و اقدام ملی و مبارزه با سوداگری در بخش زمین و مسکن و تبدیل مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی بادوام.

2- تدوین قوانین و مقررات به منظور افزایش ایمنی، رفاه، کیفیت و حمایت از حقوق شهروندان، تجدید ساختار حرفه مهندسی در همه رشته‌های مرتبط با بخش مسکن، انتقال آخرین فناوری‌های نوین مهندسی و تکنولوژی روز صنعت ساختمان به داخل کشور، بازسازی رابطه صلاحیت حرفه‌ای با نظام مقررات نظارتی دولت، نظارت بر اجرای صحیح قانون نظام مهندسی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور کنترل قیمت بخش مسکن و اجاره بها.

3- ایجاد تحول در فرآیندهای طرح نهضت ملی مسکن.

به گزارش تسنیم،‌ با توجه به حکم وزیر راه و شهرسازی تمام زیرمجموعه‌های مرتبط با مسکن بایستی با معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همراهی کنند. به نظر می‌رسد وزیر راه با توجه به تجربه موفق مسکن مهر و بسیج دولت وقت برای ساخت واحدهای این طرح، زیرمجموعه‌های وزارت راه و ادارات تابعه از جمله بنیاد مسکن، بانک مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و … را ملزم به همکاری با معاونت مسکن و ساختمان کرده است.

رویه‌ای که در صورت همراهی سازمان‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه می‌تواند روند ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن،‌برنامه‌ریزی برای ساماندهی بازار مسکن و … را  تسریع کند.

در این راستا نیز 2 روز قبل معاون مسکن و ساختمان طی حکمی سرپرست دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های مسکن وزارت راه را منصوب کرد. در این حکم معاون وزیر راه و شهرسازی از سیداحمد خادمیان سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن و اقدام ملی مسکن، تعیین تکلیف، اتمام و فروش اقساطی پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر شهری و روستایی تا پایان بهمن‌ماه سال جاری، مدیریت و نظارت مستقیم بر سامانه‌های طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، پرداخت تسهیلات ساخت به بخش غیردولتی و سامانه ثبت‌نام و واگذاری مسکن مهر و پیگیری اتصال کامل بانک اطلاعات زمین سازمان ملی زمین و مسکن، سامانه تسهیلات ساخت مسکن روستایی بنیاد مسکن و سامانه تسهیلات ساخت بافت فرسوده شرکت بازآفرینی شهری به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن را خواسته است.

با توجه به شرح وظیفه دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های مسکن می‌توان پیش‌بینی کرد که اقداماتی از جمله رسیدگی به امور سنتی مانند ارزیابی بازار مسکن تعداد خرید و فروش ها در هر استان و شهر و تحلیل آن،‌ ارزیابی طرح جامع مسکن، رسیدگی کامل به سامانه املاک و اسکان و رفع مشکلات مردم در این زمینه و پیگیری انتقال سامانه املاک و مستغلات از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی در اولویت کاری قرار خواهد گرفت.

در این بین به‌نظر می‌رسد دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز پس از مدت‌ها، به ریل اصلی خود باز خواهد گذشت. این دفتر پیش‌ از این و طی سال‌های گذشته با کار کارشناسی دقیق اقدام به تحلیل اقتصاد مسکن، تحلیل اجاره‌بها به‌صورت شهر به شهر،‌ بررسی راه‌های کنترل اجاره می‌کرد.

گفته می‌شود دفتر توسعه مهندسی ساختمان نیز که حواشی مختلفی را از جمله در بخش سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان داشته،‌دستخوش تغییر و تحول خواهد شد. مسئله‌ای که می‌تواند در پشیبرد اهداف دولت در بخش مسکن تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.