پلاک ثبتی ساختمان

در این مقاله خواهید خواند:

پلاک ثبتی چیست؟

 

پلاک ثبتی کدی اختصاصی برای خانه ها و ساختمان های مختلف می باشد که بر اساس تقسیم بندی های شهری و موقعیت ساختمان مشخص می شود. این پلاک که ترکیبی از پلاک اصلی و فرعی می باشد توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین می شود. این سازمان برای شناسایی املاک و درک بهتر از موقعیت مکانی اراضی و ساختمان ها، تقسیم بندی های مختلفی را در شهرها و استان های مختلف انجام داده است. بطوری که در این تقسیم بندی ابتدا با استان ها  و سپس شهر مربوطه روبرو می شویم. در ادامه این روند که وارد شهر های مختلف می شود تقسیم بندی هایی به نام بخش را در بر می گیرد.

 

هر کدام از بخش ها به قطعات کوچکتری تقسیم شده که به عنوان قطعه مادر یا قطعه اصلی شناخته می شود و هر کدام دارای یک کد شناسایی هستند که پلاک اصلی نامیده می شوند. ساختمان ها و یا اراضی در این قطعات جا گرفته و برای تعیین موقعیت آنها شماره هایی را در نظر گرفته اند که نشان می دهد ملک و یا زمین مربوطه در کدام قطعه اصلی قرار داشته و کدام بخش از آن را شامل می شود. بنابراین هر ملک و یا زمینی دارای یک پلاک ثبتی می باشد که از دو شماره اصلی و فرعی تشکیل شده است که شماره اصلی نشان دهنده قطعه مادر یا اصلی بوده و شماره فرعی محل قرار گیری ملک در آن قطعه را نشان می دهد.

 

پلاک ثبتی چیست؟

 

تفاوت پلاک اصلی و فرعی

 

همانطور که در بالا اشاره شد پلاک های ثبتی شامل دو عدد می باشد که پلاک اصلی و فرعی نام دارند و هر دو در اسناد ملکی به عنوان پلاک ثبتی آن ملک درج می شوند. پلاک اصلی نشان دهنده قطعه مادر بوده و پلاک فرعی نشان دهنده محل قرار گیری ملک در قطعه اصلی است. عدد ثبت شده به عنوان پلاک اصلی و فرعی با یک ممیز(/) از یکدیگر جدا شده و برای تشهیص آنها می توان از قبل و بعد ممیز کمک گرفت. بطوری که عدد قبل از ممیز یعنی سمت چپ آن عدد اصلی و عدد بعد از ممیز و سمت راست آن عدد فرعی پلاک خواهد بود.

 

پلاک تفکیکی چیست؟

 

پس از تقسیم بندی و ثبت اراضی مختلف شهر، شاهد تقسیم بندی هایی در املاک نیز هستیم. بطوری که بسیاری از املاک دارای تقسیم بندی هایی در خود ساختمان یا ملک مربوطه می باشند که برای تشخیص هر کدام از آنها و پیدا کردن آن، اعدادی را به هر قسمت اختصاص می دهند و معمولا بسته به تعداد قسمت های تفکیک شده در ساختمان از 1 تا هر چندتایی ادامه می یابد. به عنوان مثال در مجتمع های تجاری هر واحد تجاری احداث شده دارای یک پلاک مشخص می باشد که با توجه با محل قرارگیری آن واحد تعیین می شود. علاوه بر این ساختمان های مسکونی نیز این تقسیم بندی ها را داشته و به کمک آنها واحد های مسکونی تعریف شده در ملک مربوطه را تفکیک و مشخص می کنند. در مجموع می توان اینطور بیان کرد که اعدادی که به منظور تفکیک بخش های داخلی ساختمان و یا املاک مختلف، به آنها تعلق می گیرد را پلاک تفکیکی می گویند. این پلاک به معنی این می باشد که هر کدام از بخش های تفکیک شده قابلیت دریافت سند شش دانگ را داشته و می توان آن قطعه از ملک را براحتی خرید و فروش کرد.

 

پلاک تفکیکی همان شماره ردیف در صورت مجلس تنظیم شده برای ثبت اسناد و یا دریافت گواهی پایان کار است. علاوه بر این پلاک تفکیکی در سند، بنچاق و یا نقشه تفکیکی ملک نیز درج می شود.

 

استعلام وضعیت ثبتی ملک

 

پیش از انجام معاملات ملکی، برای اطمینان از شرایط معامله و مالک مربوطه، استعلام وضعیت ملک یکی از ضروریات معامله به شمار می رود. بطوری که با استعلام ملک می توان به اطلاعات کامل در مورد ملک و مالک آن دست یافت. به عنوان مثال اگر ملک مورد نظر در رهن بانک قرار داشته باشد با استعلام وضعیت ثبتی ملک پیش از انجام معامله،  می توان از این موضوع مطلع شد.

 

برای استعلام ملک و شرایط ثبتی آن با ارائه پلاک ثبتی می توان براحتی به مهم دست یافت و با اطمینان در معملات مربوطه وارد شوید.

 

استعلام وضعیت ثبتی ملک

 

جانمایی پلاک ثبتی

 

منظور از جانمایی پلاک ثبتی تعیین موقعیت مکانی ملک بر اساس پلاک ثبتی آن است. این کار که تقریبا کاری دشوار و سخت می باشد نیاز به مهارت خاصی داشته و به کمک افراد متخصص قابل دست یابی خواهد بود. بطور معمول این روند زمانی که پلاک ثبتی یک ملک را داریم و از موقعیت مکانی آن اطلاعاتی نداریم بکار خواهد آمد. این موارد معمولا در املاک موروثی بسیار دیده می شود که می توان به کمک افراد متخصص نسبت به جانمایی ملک اقدام کرد.

 

جانمایی معکوس پلاک ثبتی

 

این مورد کاملا عکس روال قبلی بوده و به عبارتی پیداکردن پلاک ثبتی ملک بر اساس جانمایی و موقعیت مکانی آن است. برای بدست آوردن پلاک ثبتی ملک بایستی در سیستم یوتی ام اطلاعات دقیق ملک را وارد کرده و بر اساس آن به نقشه ملک دست یافت. پس از بدست آوردن نقشه ملک می توان براحتی و با استفاده از نقشه های موجود در سیستم ذکر شده به پلاک ثبتی ملک مورد نظر دست یافت. در مواردی که اطلاعات ثبتی ملک در دست نیست براحتی می توان از این طریق پلاک مورد نظر را بدست آورد. به عنوان مثال برای استعلام وضعیت ثبتی ملک که در بالا شرح داده شد نیاز به پلاک ثبتی ملک می باشد که می توان از طریق سیستم یوتی ام و موقعیت ملک آنرا بدست آورد و برای اهداف مختلف استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.